Banette genopfinder brødbranchen

Den franske virksomhed Banette, der tilbyder licens til at producere mel og åbne bagerbutikker under varemærket Banette, har gennemgået store forandringer på deres marked, og de har været nødt til at ændre deres salg fundamentalt. Læs mere om deres historie, deres rejse, og hvordan de har tacklet de udfordringer, de har stået over for.

Udfordringen

Brødforbruget i Frankrig er faldet markant fra 300 gram pr. person pr. dag i 1950 til 129 gram i dag. Denne reducerede efterspørgsel har ført til et overudbud af mel, og møllerne kæmper for at finde kunder. Fremkomsten af fastfood har forstyrret de traditionelle måltider, og bagerne konkurrerer nu med fastfoodkæderne.

“Vi har ændret vores paradigme fundamentalt”

Philippe Cavagna, administrerende direktør, Banette

Løsningen på problemet


Banette arbejder sammen med Mercuri International for at tilpasse sig denne ændring og skifte fra en teknisk-kommerciel salgssamtale til en omfattende kvalitetsrådgivning. Det handler om at udvikle salgsaktiviteten i bagerierne. Reglerne for detaildistribution skal alle integreres i læringen:

  • salgsfremmende operationer
  • attraktivt ydre
  • aggressiv markedsføring
  • effektiv ledelse.

Det er vigtigt at gå derhen, hvor kunden er, for at udkonkurrere virksomheder, der tilbyder erstatninger for brød. Banette kan ikke længere begrænse sig til brød og bageri.

Resultatet

Resultater for Banette efter samarbejdet

  • Selv om Banettes kvalitet stadig tiltrækker købere, kan den ikke opfylde alle krav. Snackmarkedet boomer, og bagere skal tilpasse sig nye detailteknikker.
  • Bagerens verden er blevet vendt på hovedet, og de må gå sammen om at skabe en salgsmetode, der passer til verden af i dag.

Banette blev etableret i 1981 og tilbyder en omfattende pakke til støtte for bagere. Den omfatter Banette-branding, licenser til at producere mel og åbne bagerbutikker under Banette-varemærket, markedsføring og sæsonbestemt salgsstøtte samt teknisk assistance og uddannelse. Denne tilgang hjælper bagere med at opretholde høje kvalitetsstandarder og konkurrere effektivt på markedet.

Konklusion

Bagning og brødfremstilling er ikke en nem verden, der konstant trues af fastfood og de nyeste trends, og som kæmper for at bevare sin identitet og egenart. Men med Mercuri og træning baseret på opnåelige mål kan vi sige, at udfordringerne virker mindre umulige.

Vil du vide mere om, hvordan vi kan arbejde sammen med din organisation?