Digital læring: at overvinde barrierer i form af tid og rum
Vores dage er travle, og vores livsstil er hektisk. Vågn op, kaffe, internt møde, kundeopkald, chefmøde, præsentationsskrivning, frokost og så flere opkald. Når vi kommer hjem, vil vi bare gerne slukke. Alle har sikkert haft en hel dag med uafbrudte arbejdsforpligtelser og uden et klart sind til at dedikere sig til en læringsvej for at forbedre deres faglige færdigheder. I de senere år er tidsspørgsmålet et problem, der har været stærkt følt i erhvervsuddannelsesverdenen. Det har været “Damoklessværdet” ikke kun for fagfolk, men også for undervisere og HR-repræsentanter, som skal skabe læringsforløb, der passer ind i deres kollegers køreplaner.
Læringsstien – trin for trin
Før vi finder ud af, hvordan vi løser spørgsmålet, så lad os lige tænke over definitionen af en læringssti. Ifølge J. Williams og S. Rosenbaum, to af de mest autoritative stemmer inden for virksomhedstræningsmetoder, er læringsstien: “En sekvens af læringsaktiviteter, der guider medarbejderen til at opnå optimal kompetence i forhold til fastsatte mål på kortest mulig tid”. 1 For at opnå de bedste resultater bør læring derfor ske: som en trinvis vej, hvor læringstiden er defineret og målbar. Men hvordan kan vi integrere denne vej i arbejdsgangen? Hvordan kan vi støtte moderne medarbejdere i at fokusere på en læringssti, der følger deres eget tempo? Lad os se på det.
Læringsstien – et spørgsmål om tid
Tidsproblemet blev allerede dækket i 2018 af LinkedIn i deres årlige “Workplace Learning Report”. 2. 000 professionelle svarede, at: nr. 1 grund til manglende involvering i virksomhedstræning var mangel på tid. Men 94% af de adspurgte sagde, at et incitament til karriereudvikling helt sikkert ville sikre større loyalitet over for virksomheden i det lange løb. Da de svarede på, hvad deres foretrukne læringstidspunkter var, sagde de adspurgte, at: 68% foretrak at lære i deres arbejdstid, 58% at lære i deres eget tempo, 49% når de havde brug for det.
Læringsstien – hvad har ændret sig?
Tidsspørgsmålet hænger utvivlsomt sammen med ændringerne i vores samfund. Fremkomsten af digital teknologi har ubevidst ændret vores opfattelse og fået os til at assimilere information på stadig hurtigere måder. Vores koncentration er også blevet påvirket af hastigheden, som får os til at gå fra at søge efter svar ved at studere bøger i lang tid til at finde information online med et enkelt klik3.

Uddannelsesmetoderne måtte tilpasses begivenhedernes gang, og siden slutningen af 90’erne har teknologien givet pote i sektoren ved at integrere online med offline og introducere de første e-læringskurser og blandede kurser. Fra 2000 og fremefter skete der en reel udvikling af formater, hvor brugerens autonomi var i centrum. “Digital læring” er gradvist blomstret op med stadig mere innovative, kortvarige, effektive og direkte moduler (mikrolæring). Det er især vigtigt, at indholdet nu er tilgængeligt overalt (computer, tablet, mobil) og når som helst. Læringsstierne er begyndt at tilpasse sig vores arbejdsplaner og er blevet en del af et realtidsflow. Her er vi i en moderne læringsoplevelse, der udnytter alle de digitale formater, vi er omgivet af, fra videoer til podcasts, fra sociale netværk til gamification. Her er vi i en æra med læring i arbejdsflowet.
Læringsstien – i arbejdets flow
Nu er det op til virksomhedernes uddannelsesrepræsentanter at tage den udfordring op. De, der ser ind i fremtiden, er klar over, at læringsstien skal integreres i arbejdsgange og tidsplaner – men også i skiftende livsstile.
Det er bestemt en udfordring, men også en mulighed for at opbygge programmer i tråd med vores tidsalder: at levere kort og effektiv mikro-læringsinformation, som altid er tilgængelig. Indhold, som man kan læse, se eller lytte til mellem en kop kaffe og starte på et møde, i frokostpausen eller i metroen, og i formater, som vi bruger i hverdagen, og som er nemme og overskuelige. Kort sagt, en læringssti, der respekterer vores travle dage, som bringer professionel vækst et skridt ad gangen, og som frem for alt flyder med os og vores flow.

Referencer
1 J. Williams; S. Rosenbaum (2013). Learning Paths – Increase Profits by Reducing the Time It Takes for Employees to Get Up-to-Speed. John Wiley & Sons
2 LinkedIn Learning (2018). Rapport om læring på arbejdspladsen. Californien: LinkedIn.
3 Josh Bersin (2018). Deloitte Consulting.