Lad os starte med at sige, at webinarer er fantastiske. Når det drejer sig om en ligetil, intuitiv måde at formidle kompliceret information på, er kombinationen af lyd og billede svær at slå. Talrige undersøgelser har vist, at hjernen bearbejder information forskelligt, afhængigt af om den lærende har en forkærlighed for visuelle eller auditive stimuli – et webinar er en effektiv måde at inddrage begge kanaler på, hvilket potentielt fører til bedre fastholdelse af information.
Webinarer har dog et hovedproblem. Trafikretningen er (bortset fra specifikke Q&A-sessioner) kun én vej, hvilket reducerer potentialet for meningsfuld interaktion. Når det drejer sig om uddannelse, lærer vi ofte ved at gøre det. Jo mere involveret vi er i en proces – jo mere interaktionen er en dialog, ikke en monolog – jo bedre er vi i stand til at opbygge praktiske færdigheder. Det er her, virtuel træning kommer ind i billedet.
Hvad er så forskellen?
I bund og grund er webinarer designet til at kommunikere information, mens virtuel træning er designet til at facilitere læring. Her er de vigtigste forskelle:
Webinarer er gode til..
- Deling af information om et nyt initiativ, opdateringer af et produkt eller en løsning eller annoncering af nye produktudgivelser
- Situationer, hvor publikum er der for at lytte – for at modtage specifikke fakta
- At nå ud til en bred brugerbase
Virtuel træning er fantastisk til..
- Undervisning og træning – hvor publikum skal have en ny eller opdateret færdighed med hjem
- Ikke bare at “forklare” indhold, men at give deltagerne masser af muligheder for at reflektere over emnet, øve sig, dele ideer og stille spørgsmål
- Situationer, der kræver et aktivt “dynamisk” engagement – en udveksling af idéer frem og tilbage
Hvad skal jeg bruge?
Både webinarer og virtuel træning er en vigtig del af at engagere sig i sit onlinepublikum, men de bruges bedst til forskellige formål. For at vide, hvilken du skal bruge, skal du besvare disse centrale spørgsmål:
- Hvad er formålet med sessionen?
- Hvem er det for?
- Hvad forventer jeg, at deltagerne skal gøre i løbet af sessionen: lytte mest eller lære mest?
Når du ved, hvem du forsøger at nå – og hvad du ønsker, at de skal få ud af sessionen – kan du beslutte, hvilken kanal der passer dig bedst. De fleste af os kender webinarer, men virtuel træning tager tingene til det næste niveau. Det er vigtigt at forstå de ekstra teknikker, der kræves, hvis dit publikum skal have mest muligt ud af oplevelsen.
Virtuel træning – bedste praksis

Interaktivt design
- Slides skal være af fremragende kvalitet, engagerende og visuelt attraktive
- Skal indeholde en række forskellige aktiviteter, der fremmer aktiv læring

Forberedt facilitator
- En person, der ved, hvordan man skaber et miljø, der fremmer dialog og interaktion
- Har en stærk tilstedeværelse, gode paraverbale færdigheder (brug af passende tonefald, lydstyrke, tempo), dygtig til at styre det virtuelle klasseværelse

Forberedte deltagere: sætte forventninger
Sæt de rigtige forventninger til både indhold og teknologi. Vi skal uddanne deltagerne i, hvordan man lærer online, sætte forventninger til interaktion og udstyre dem med de nødvendige færdigheder til at bruge platformen.
Hvad er udfordringerne?
Medmindre du har nogle stærke overnaturlige evner, er du sandsynligvis ikke i stand til at læse deltagernes tanker. Et mere praktisk problem er, at du i et virtuelt miljø ikke kan aflæse deres kropssprog. Det er derfor afgørende at forstå, hvordan virtuelle træningsplatforme giver dig mulighed for at måle og opmuntre til engagement og forståelse.
De fleste platforme har statusknapper med ikoner som enig/uenig, tommelfinger op/ned, bifald eller ræk hånden op for at stille spørgsmål. Sørg for at bruge dem ofte. Det er vigtigt, at værten for den virtuelle træningssession er bekendt med, hvordan de fungerer, så de kan blive en naturlig del af den måde, sessionen styres på.
At øve sig på at levere fjernundervisning er som at øve sig på at tale offentligt: Gå igennem flowet i din undervisning, præcis som du ville gøre i den faktiske session. Det kan føles fjollet at tale til sin skærm og bede sine usynlige deltagere om at dele kommentarer eller spørgsmål, men det er den eneste måde at få det til at føles som en naturlig ting.
Kend dit publikum
Kommunikationstraditioner og -forventninger varierer meget på tværs af forskellige kulturer. Det gælder både tonen i kommunikationen (hvor formel den skal være, hvornår det er passende at bruge humor) og graden af interaktivitet (nogle kursister er mere eller mindre snakkesalige eller reserverede, nogle er villige til at stille spørgsmål, andre ikke).
Som med al god træning er nøglen tilpasningsevne. Selv om en god virtuel træningsplatform (eller et godt webinar) giver dig mulighed for effektivt at nå ud til eller engagere dig i et bredt publikum, er det stadig kun en kanal. Husk altid, at god træning eller kommunikation er mere end den metode, den serveres på – det handler om overbevisende, relevante scenarier og indhold.
Sæt dig i dit publikums sted – hvad vil interessere dig?
Hvad vil få dig til at tænke? Hvad vil holde dig engageret? Din træning er måske virtuel, men dit publikum er virkeligt – giv dem, hvad de har brug for.
Få mere at vide om Mercuri Internationals uddannelsesløsninger i vores Digital Learning Center: