Den 18. november blev The Sales Conference 2021 afholdt i Avicii Arena i Stockholm med hundredvis af personlige deltagere, tusindvis af online-seere og 7 hovedtalere i verdensklasse. Det er sådan, vi husker begivenheden.
Hvad gør et godt arrangement? Er det talerne? Menneskene? Stedet? Smart brug af teknologi? Musikken og efterfesten?
Nej, det er alt det ovenstående.
Tendenser, indsigt, underholdning
Dette års Sales Conference 2021 var en fejring af, hvad vi har manglet – og et spændende tegn på, hvad der er i vente. På den ene side var det en tiltrængt chance for store branchefolk til at mingle og netværke i fantastiske omgivelser i Stockholms Avicii Arena, mens det på den anden side var en chance for at vise, at vi har bevæget os ind i en ny virkelighed, hvor virtuel kommunikation er normen – men at ‘virtuel’ stadig kan være engagerende.
Efter sidste års begivenhed, som kun foregik online, var dette en mulighed for Mercuri International Research til at lave et show, idet begivenheden faldt sammen med udgivelsen af deres ambitiøse undersøgelsesrapport, “The Future State of Sales”, et samarbejde med SalesOnly og Scrive, som havde interviewet over 1.000 ledere i 30 lande.
Rapporten var omdrejningspunktet for arrangementets indledende hovedtaler, Henrik Larsson-Broman fra Mercuri, som kortfattet beskrev de 10 kritiske tendenser, der former salgsbranchen i dag. Rapporten spænder fra det teknologiske over det kulturelle til det organisatoriske og er et fascinerende øjebliksbillede af en branche i forandring, der skifter fra en salgsvirkelighed før pandemien til en modig ny verden, der både er udfordrende hurtig og fuld af nye muligheder.
Hovedtalerne
Men hvis Henriks prolog satte rammerne for arrangementet, var det de efterfølgende hovedtalere, der demonstrerede bredden i dagens samtaleemner – der dækkede alt fra kønspolitik til polariseret kulturel diskurs til selve teknologiens udvikling fra forhistorien til metaverse (sidstnævnte på bare 30 minutter …).
Her er et kort resumé af, hvad der skete, efter at Henrik havde forladt scenen:
Ashkan Fardost gav, hvad der måske var dagens mest underholdende indslag, om end med en dybtgående pointe. Ved hjælp af ren og skær charme lykkedes det ham ikke at fremmedgøre sit publikum med sit indledende udsagn “salg er dødt”, som nok var svært at sælge til publikum. I løbet af 30 fascinerende minutter fremlagde han en teori, som formåede at forbinde punkterne mellem trancemusik, forhistoriske huleboersamfund, konsekvenserne af opfindelsen af trykpressen, og hvorfor internettet i bund og grund er ved at vende tilbage til stammesamfundet. Det var en rutsjebane.
Andreas Ekström var lidenskabelig i sit angreb på et polariseret syn på verden og foreslog et mere nuanceret syn på den digitale revolution – ikke den konventionelle visdoms “enten” / “eller”, men foreslog et “og” i stedet. Hvor vi i stigende grad har delt os i to forsimplede lejre – “frit internet” vs. “regulering” – udvidede han perspektivet til at forestille sig en verden, hvor vi kunne have to ideer i hovedet på samme tid … det var forfriskende.
Shahrzad Kiavash gav os en lektion i, hvad man kan opnå med ren og skær vilje og beslutsomhed om aldrig at give op, uanset hvor uventede – eller alvorlige – udfordringerne er. Shahrzad, som nu har vundet en olympisk medalje i triatlon, havde mistet begge ben under knæet på grund af en sygdom, som tvang hende til at revurdere sit verdensbillede – og i sidste ende genopfinde sig selv i processen.
Alexander Stubb gav et makropolitisk perspektiv på de udfordringer, vi står over for, og trak på sin regeringserfaring som finsk premierminister for at sætte aktuelle begivenheder i kontekst og give værdifulde råd om, hvordan vi skal opfatte fortid, nutid og fremtid i sammenhæng – og planlægge derefter.
Shefali Roy var måske dagens mest salgsfokuserede keynote, hvor hun gav en trin-for-trin-guide til faldgruberne ved hyperscaling – og konsekvenserne for salgsbranchen. Det, der var særligt fascinerende, var den måde, hvorpå hun både anerkendte kompleksiteten i hurtigtvoksende virksomheder og forenklede bundlinjen – “hvis I alle er på samme side, har I en stor chance for at få succes. Hvis I ikke er det, har I ingen.”
Jonas Eriksson afsluttede hovedtalerne og bragte en usædvanlig kombination af forretnings- og fodbolddommerindsigt til salgsarenaen. Det fascinerende var, i hvor høj grad de to discipliner, som han har bygget sin karriere på, overlappede hinanden. De færdigheder inden for personaleledelse, som krævede forskellige tilgange til f.eks. Ronaldo og Messi, kunne oversættes overraskende godt til byggesten for HR … omend med en formodentlig mindre temperamentsfuld arbejdsstyrke.
Alt dette plus en overbelastning af online breakout-sessioner..
Den eneste sikkerhed er forandring
Det mest spændende ved The Sales Conference 2021 var ikke bare den store mangfoldighed af talere, men også den røde tråd, der gik gennem alle deres præsentationer. Nemlig at forandringer er uundgåelige, hurtige og uventede (altid), men at de også kan give unikke muligheder, hvis man tager dem til sig. Selv om mange af talerne måske – ved første øjekast – ikke talte specifikt om salg, var tankerne og indsigterne så meget desto mere kraftfulde på grund af deres objektivitet. Salgskonferencen handler om salg – men salg handler i sidste ende om at forstå menneskelig adfærd.
Hybrid er fremtiden
Og en ting, vi forlod salgskonferencen med om menneskelig adfærd, var, at vi som art elsker at interagere personligt. Mens online-eventen viste, hvad der er muligt med den rigtige teknologi, og gav et stort engagement til dem, der ikke kunne deltage, fik de, der var der personligt, en længe ventet mulighed for at interagere personligt, chatte og diskutere på en improviseret måde, der ikke krævede en Zoom-booking i kalenderen.
Hvis begivenheden var noget, var det et tegn på, hvad der kommer til at ske – ansigt til ansigt, når det er muligt og gavnligt, eller bedst mulig udnyttelse af de bedste kommunikationsværktøjer, når det ikke er muligt.
Fremtiden er hybrid. Men det var stadig rart at være der personligt.