Sådan sikrer du en god oplevelse af læringsengagement

Udfordringen med læringsengagement i en stadig mindre opmærksom verden: teori og råd til at engagere dette team.

I den digitale tidsalder er opmærksomheden blevet en endnu sjældnere og mere værdifuld vare, og det gælder i endnu højere grad, når det drejer sig om uddannelse. Faktisk er det en af de største udfordringer for HR-chefer at vide, hvordan man skaber en effektiv læringsoplevelse. Medarbejdernes opmærksomhed er begrænset, ofte på grund af deres travle skemaer og hektiske dage, og det går ofte ud over uengagerende kurser. Uddannelsesledere skal udforme strategier for at integrere uddannelse i medarbejdernes arbejdsgang.

Hvad er de vigtigste faktorer for læringsengagement?

Mange faktorer kan påvirke en fagpersons læringsengagement, og det er vigtigt at vurdere dem alle. De omfatter: kursusstruktur, træningsmetode, underviserens værdi, kursets længde og hastighed, platformens brugeroplevelse og tilgængelighed (f.eks. om lektionerne også kan følges online). For at forstå, hvordan man bedst opretter et træningskursus, er det ikke nok at forstå, hvad der påvirker de professionelles interesse, det er lige så vigtigt at forstå, hvordan læringsmekanismer fungerer hos voksne.

Lad os finde ud af, hvordan voksne lærer

For at forklare voksnes læringsmekanismer udviklede Malcolm Knowles i 1980’erne en undersøgelse kaldet “When the adult learns pedagogy and andragogy“1. I sin tekst identificerer Knowles en række grundlæggende læringsfaktorer hos voksne:

  • Voksne skal vide, hvorfor de skal lære noget (motivation for at lære), og de skal have en vis grad af ansvar, når de beslutter sig for at deltage i et kursus (selvkoncept).
  • De skal lære gennem erfaring og problemløsning.
  • De skal have en umiddelbar fordel (læringsorientering) og værdi af det, de lærer (læringsparathed).
How to provide a great learning engagement experience, keeping in mind how adults can learn.

“Når voksne lærer pædagogik og andragogik” af Malcom Knowles

Kort sagt skal voksenlæring fokusere på processer, opgaver, der skal udføres, anvendelighed i jobbet og umiddelbare fordele.

Sådan sikrer du højt læringsengagement

Når man har forstået, hvad en voksen elev har brug for at tilegne sig, er det tid til at finde ud af, hvad man skal gøre for at opnå dette. Lad os se på nogle punkter, som enhver HR-chef bør huske på:

  1. Afklar læringsmålene: Som nævnt ovenfor er læringsmålene afgørende. Folk har brug for at vide, hvorfor de skal lære et bestemt emne. Det er derfor vigtigt at forklare disse grunde fra begyndelsen og at gentage dem, efterhånden som undervisningen skrider frem.

  1. Opbyg en solid og enkel kursusstruktur: Der skal være masser af muligheder for refleksion og involvering i løbet af kurset, så fagfolk kan få vigtige oplysninger med hjem. Nogle nyttige teknikker er casestudier, quizzer og historiefortælling, hvor man forsøger at skabe følelser og situationer, som kursisterne kan identificere sig med. Desuden skal kurset være brugervenligt, nemt at navigere i og forstå.

  1. Kom i kontakt med målgruppen: Du skal tale direkte til målgruppen ved at bruge et enkelt, dialogisk og direkte sprog. En god måde at gøre det på er ved at bruge forskellige medier som billeder, gifs, videoer og lyd eller ved at skabe en gamification-oplevelse, der efterligner et spilmiljø.

  1. Slut af med et “brag”: De træningselementer, der huskes bedst, er dem, der beskrives til sidst. Det er derfor vigtigt at forstå de væsentlige begreber, som den lærende skal tilegne sig, og fremhæve dem i kursets afgørende punkter.

Maksimer oplevelsen af læringsengagement for at vinde uddannelsesudfordringen

At holde læringsengagementet højt for en travl professionel er en udfordring, som enhver HR-chef bør tage op. Med en ordentlig strategi kan dette resultat opnås, og der kan skabes en tilfredsstillende og rentabel læringsoplevelse for både virksomheden og medarbejderen.

Næste skridt

For at iværksætte en effektiv strategi for læringsengagement kan du downloade vores tipskupon om virtuel træning, der er fuld af råd til at holde din onlinetræning bedst mulig!
Glem ikke at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller ønsker mere information om emnet.

Referencer

1 Malcolm Knowles (1980’erne). Når den voksne lærer pædagogik og andragogik.