Opkvalificering: Tillid til fremtiden kommer fra den enkeltes færdigheder

Hvordan virksomheders og enkeltpersoners tillid vokser, når opkvalificeringsprogrammer garanterer konstant forbedring.

Hvis man med gap skilling springer fra et nuværende bevidsthedsniveau til et ønsket, er skridtet med upskilling endnu længere: springet er mod fremtiden. Omformning og forbedring af medarbejdernes færdigheder for at nå nye tendenser er ved at blive en prioritet, som i stigende grad anerkendes på international plan. World Economic Forum 20201 advarede om, at omkring en million arbejdstagere i 2030 vil være nødt til at revidere deres færdigheder for at tilpasse sig nye markedsmodeller. Og det er i denne sammenhæng, at virksomhedstræning kommer til at spille en afgørende rolle. HR og undervisere fra hele verden bliver nødt til at ledsage og støtte denne overgang, så medarbejderne bliver stadig mere udviklede og talentfulde.

Forbedring som en nødvendighed

Den teknologiske revolution er helt sikkert den første faktor, der understreger behovet for at revurdere traditionelle færdigheder, så de kan udvikle sig til fremskridtsorienterede og digitale færdigheder. Men det er ikke kun teknologi – selv nye økonomier (som f.eks. pleje eller grøn økonomi) har nu helt klart brug for nye færdigheder, der kan understøtte markedet. Covid-19 er helt sikkert en anden faktor, der har fremskyndet behovet for, at virksomheder og medarbejdere tilpasser sig helt uventede ændringer. Men selv før pandemien var der nogle, der investerede millioner af dollars i omskolings- og opkvalificeringsprogrammer, f.eks. Amazon (700 millioner dollars) eller Mastercard, som siden 2016 har gennemført omskolingsplaner for at holde trit med nystartede virksomheder og konkurrenter.

Opkvalificering betyder tillid for virksomheder

PwC afslører i sin 23. årlige Global CEO Survey2, hvordan de samme virksomhedsledere, som investerer i opkvalificeringsprogrammer for deres medarbejdere, har stor tillid til omsætningsvækst. Til spørgsmålet: “Hvor sikker er du på, at din virksomhed vil vokse i de næste 12 måneder?”, svarede 38 % af de adspurgte CEO’er, som havde en struktureret opkvalificeringsplan, at de var ekstremt sikre – mens svarene fra CEO’er med en embryonal opkvalificeringsplan var mindre opmuntrende. Det tyder på, at en klar vej til forbedring af ens ressourcer også skaber håndgribelig sikkerhed for fremtiden.

A graph that shows how are the CEOs' thoughts around the Upskilling topic.
PwC, 23. årlige globale CEO-undersøgelse


En anden vigtig pointe fra PwC er, at 41 % af de adspurgte CEO’er anerkendte, at opkvalificeringsprogrammer ikke kun er effektive til at forbedre færdigheder, men også til at skabe en stærkere virksomhedskultur og medarbejderengagement. Mens 74 % mente, at det stadig er meget svært at finde nøglekompetencer, investerer et stort antal virksomheder endnu ikke nok i opkvalificeringspolitikker eller mener endda, at det ikke er deres ansvar at sørge for faglig opkvalificering af deres medarbejdere.

Percentages of CEOs agreeing or not on Upskilling related concepts.
PwC, 23. årlige globale CEO-undersøgelse

Opkvalificering betyder tillid til enkeltpersoner

Det er faktisk virksomhedens medarbejdere, der får de største fordele, hvis de er involveret i opkvalificeringsprogrammer. Disse incitamenter hjælper ikke kun virksomhederne med at have tillid til deres vækst, men de får også medarbejderne til at have mere tillid til sig selv og deres færdigheder. PwC giver også denne indsigt – ud af 22.000 interviewede personer (Hopes & Fears Survey, 20193) bekræftede 77 % af dem, at en forbedring af deres færdigheder ville hjælpe dem til at føle sig mere egnede til enhver jobudfordring eller markedsanmodning.

Uddannelsens rolle

Undervisere og HR hjælper de to verdener af virksomhedsforventninger og medarbejderforventninger med at mødes. På den ene side skal virksomheder, der endnu ikke har startet opkvalificeringsprogrammer, ændre holdning og ikke tro, at det kun er medarbejdernes ansvar at forbedre sig selv. På den anden side skal medarbejdere, der ønsker at tilegne sig nye færdigheder, acceptere virksomhedstræning, der opmuntrer dem til at tro på fortsat forbedring. HR’s rolle er at blive opmærksom på denne gråzone mellem medarbejdere og ledere og afveje den rigtige håndtering for at mindske problemerne på lang sigt.

For at opsummere

Ved at oprette træningsprogrammer til forbedring af færdigheder kan vi gøre os klar til ændringer i de kommende år, uanset om de er teknologiske eller forårsaget af uventede begivenheder. Både erhvervsorganisationer og medarbejderne selv ønsker konstant vækst for at forberede dem på enhver udfordring. Træning kan kun føre til en lys fremtid.

De næste skridt

Og for at finde ud af, hvordan opkvalificeringsprogrammer og programmer, der er designet til at øge salgskompetencer, kan hjælpe med at nå vigtige mål, skal du klikke her for at læse casestudiet af en kunde, som Mercuri har samarbejdet med. Og hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Referencer

1 World Economic Forum (2020).

2 PwC Research (2019). 23. årlige globale CEO-undersøgelse. PwC

3 PwC Research (2019). Undersøgelse af håb og frygt: PwC