Omdømme er i stigende grad en forretningsvare – men hvordan forbedrer vi det?

“Et godt omdømme er godt for din virksomhed, fordi et godt omdømme skaber tillid. Og tillid skaber markedsværdi.”

Den 24. november samledes førende ledere fra hele verden til dette års salgskonference. Og som altid var der ét stort tema. Og i år var temaet “tillid”. Men hvordan opbygger vi tillid? I rapporten “Future State of Trust” identificerede vi 6 nøgledimensioner, som er kritiske for processen – og en af dem var … “Omdømme”.

Hvorfor “omdømme”?

Du ønsker, at kunderne skal vælge dine produkter frem for konkurrenternes. Du ønsker, at kunderne skal tale om dit brand og fungere som ambassadører. Du ønsker, at det finansielle marked skal investere i din virksomhed. Hvordan opnår vi det? En central komponent i alle disse elementer er dit omdømme. Omdømme kan ofte – set fra et forretningsperspektiv – virke lidt abstrakt. Benjamin Franklin bemærkede engang, at “det kræver mange gode gerninger at opbygge et godt omdømme og kun én dårlig for at miste det”. Warren Buffett (praktisk og talfokuseret som altid) var mere præcis, da han sagde, at “det tager 20 år at opbygge et omdømme og 5 minutter at miste det”. Men selv om det burde være indlysende, at der er mange måder at miste en virksomheds omdømme på – flere end denne artikel har tid til – kan opbygningen af et omdømme gribes an på en mere pragmatisk måde.

“Omdømme kan bygges på mange ting, f.eks. dem, vi har nævnt i de andre dimensioner af tillid. Men for mange B2B-virksomheder bør omdømme være forbundet med begrebet thought leader.”

Rapporten om den fremtidige tilstand af tillid 2022

Så hvordan opbygger man det?

I vores undersøgelse blev det klart, at virksomhedsledere er fokuserede på øjeblikkelige skridt, som de kan tage for at opbygge – og vedligeholde – et godt omdømme. Deres prioriteter var:

  • 64% – At komme med ny indsigt og ideer baseret på forskning og trends
  • 54 % – At blive opfattet som en tankeleder inden for branchen
  • 20 % – At blive bekræftet af influencere, online-anmeldelser og henvisninger

I en tid med øget konkurrence, og hvor information er mere frit tilgængelig, kan det give en uvurderlig konkurrencefordel at positionere sin virksomhed som førende inden for et givent emne – især når produkter eller tjenester ellers kan opfattes som ens.

“En thought leader kan defineres som en person eller en virksomhed, der bygger sin konkurrenceevne og sit overskud på at være en kendt autoritet inden for et bestemt område. Thought leaders skaber en unik position og ændrer folks opfattelse ved at komme med nye ideer, viden og indsigter, hvilket gør dem til den selvfølgelige aktør, man henvender sig til for at få eksperthjælp.”

Rapporten om den fremtidige tilstand for tillid 2022

Hvad bliver det næste?

I år præsenterede Mercuri Research deres årlige rapport baseret på en global undersøgelse af over 1.000 virksomhedsledere. Den dissekerer, hvad vi egentlig mener med tillid, opdeler det i dets forskellige dimensioner og påpeger den virkelige virkning af at opbygge tillid fra et forretningsperspektiv. Den giver vejledning og forslag til, hvordan virksomhedsledere kan finde nye muligheder, skabe bedre og mere langvarige kunderelationer og finde nye måder at skabe langsigtet vækst på. Rapporten ser på emnet ’tillid’ som helhed og undersøger også dimensioner som ‘omdømme’ i detaljer.

“Omdømme er den følelsesmæssige forbindelse, folk har til din virksomhed. Hvordan associerer de med dit brand? Hvad har de hørt? Ser de dig som en industrileder, der ændrer folks opfattelse ved at komme med nye ideer, viden og indsigter?”

Henrik Larsson Broman

Og når 99 % af de adspurgte virksomhedsledere siger, at “tillid er afgørende for at opbygge langsigtede relationer med kunder”, er det vigtigere end nogensinde, hvordan vi når frem til det punkt. Så hvis du gerne vil lære, hvordan du får dine kunder til at stole på dig – og opbygger meningsfulde relationer med dig – hvorfor så ikke downloade rapporten eller kontakte os i dag?