Hvor mange gange har vi ikke fået at vide, at vores koncentrationsevne er på niveau med en guldfisk? Det er heldigvis ikke videnskabeligt bevist, men vi oplever, at vores koncentration ikke længere er, hvad den har været. Den er blevet påvirket af den digitale æra og af den hastighed, hvormed information cirkulerer. Vores opmærksomhed falder, hvis tidslinjen er for lang – vi vil have alt med det samme og kræver svar på aktuelle problemer med en øjeblikkelig reaktion. Derfor må corporate learning ændre kurs og introducere kortere indhold med høj frekvens. Sig goddag til mikrolæring.
Hvad er mikrolæring?
Udtrykket forklarer sig selv: mikro = lille – læring = læring. Kort sagt er det en træningsmetode, der leveres på en hurtig og fleksibel måde. Indholdet leveres på få minutter, og den lærende kan tilegne sig det i sit eget tempo takket være særlige digitale formater. Sammenlignet med de metoder, vi kender, er mikrolæring utrolig hurtig, og de vigtigste ideer bliver hurtigt fanget. En halv times video eller et to timers e-læringsmodul er ikke en del af en sådan tilgang, selv om de kan virke hurtige. Lad os skelne mellem makrolæring og mikrolæring og forstå forskellen mellem “jeg vil gerne lære noget nyt” og “jeg vil have det nu”, og gå fra “jeg lærer på et par timer/dag” til “det tager mig to minutter eller mindre”1.

Mikrolæring og dens fordele
Det er indlysende, at hastigheden af mikrolæring giver utallige fordele for virksomhedstræning. Først og fremmest er det en enkel metode at udvikle og vedligeholde. Når indholdet er opdelt i små komponenter, kan de også opdateres og kombineres, hvilket sparer tid og penge. Derudover er det en fleksibel løsning, der er mere i tråd med moderne medarbejderes vaner, og som omfavner filosofien “læring i arbejdsflowet”. Eleverne følger underholdende mikrofaser, der kan administreres uafhængigt, men frem for alt kan de opnå fremragende resultater takket være det engagement, der skabes.
Mikrolæring og dens formater
Men hvilke formater giver dig mulighed for at levere kortfattet og stimulerende indhold i løbet af en typisk dag? Der er mange formater, men de mest funktionelle til mikrolæring udnytter effektivitet og kortfattethed. De tilbyder altid én nøgleidé pr. modul, som går lige til sagen med visuelt indhold, lidt tekst og koncepter, der forstærkes på hvert trin. Blandt de mest almindelige er videoer og korte e-læringssessioner (som varer et par minutter), podcasts og webcasts med direkte effekt. Så er der nogle formater, som er endnu mere interaktive, hvor brugerinddragelse er i fokus: digitale praktiske moduler, quizzer eller konkurrenceaktiviteter, minispil, simuleringer og endda interaktive infografikker. Med brug af så kortfattet og effektivt indhold er én ting sikker – “less is more”.
Små skridt til stor vækst
For bedre at forklare mikrolæring kan vi bruge analogien med en middag: Hvis du spiser meget på én gang, bliver du helt sikkert mæt, men du bliver lige så mæt og føler dig måske lettere ved at nyde måltidet i små bidder. Der er ikke noget mere funktionelt end at nyde den professionelle vækst trin for trin og måle sine resultater konsekvent og fleksibelt. Mikrolæring repræsenterer en dynamisk tilgang, der afspejler den moderne medarbejders måde at tænke, arbejde og opføre sig på, og er et element i de mest innovative digitale uddannelsesstrategier på markedet.
Referencer
1 Josh Bersin (2019)