Building

Kunstig vs. følelsesmæssig intelligens

Har din arbejdsstyrke de færdigheder, der er nødvendige for fremtidens job?

I takt med at digitaliseringen af erhvervslivet skrider frem i et accelereret tempo, er der øget fokus på den rolle, som kunstig intelligens, big data og maskinlæring kommer til at spille i fremtidens arbejdsstyrke. Når 60 % af alle jobs indeholder omkring en tredjedel teknisk automatiserbare opgaver, er det kun naturligt, at vi kigger på os selv og spørger: “Har jeg færdigheder, som en maskine ikke har?”. Og hvis ikke, hvilke færdigheder har jeg så brug for for at forblive konkurrencedygtig?

Hvad er maskiner gode til?

Lad os være ærlige – selv i dag er der visse opgaver, især håndtering af store datamængder og gentagne processer, som maskiner udmærker sig ved. Fra produktion til databehandling er muligheden for, at computere og robotter kan skabe effektivitet i en virksomhed, noget, som ingen virksomhed kan ignorere. Antallet af timer, vi bruger på at udføre fysiske, manuelle opgaver, forventes at falde med 14 % inden 2030, mens de opgaver, der kræver “grundlæggende kognitive funktioner” (dvs. dem, der ikke kræver nogen særlig træning), vil opleve en reduktion i antallet af timer på 15 % i samme periode. Indvirkningen på arbejdsmarkedet er indlysende – de, der ikke har færdigheder, som ikke kan kopieres af maskiner, vil blive overflødige – i enhver forstand af ordet.

Hvad er maskiner dårlige til?

Så hvor efterlader det os? Der er gode nyheder, og de kommer i form af udtrykket “følelsesmæssig intelligens”. Mens mennesker ikke er særlig gode til at holde tusindvis af datalinjer i hovedet eller samle 1000 biler i timen, har de en massiv fordel i forhold til maskiner på ét nøgleområde. At være menneskelig. McKinsey forudser, at mens 6 % af virksomhederne i USA og EU forventer, at deres arbejdsstyrke vil skrumpe som følge af automatisering, forventer en langt højere procentdel (17 %), at den vil vokse – så hvor kommer de nye job fra? Salgsrelaterede job er et område, hvor der er en reel mulighed for vækst – forudsat at holdene er ordentligt forberedt. Det er afgørende, at vi forstår, at de færdigheder, der driver salgssucces i dag, ikke nødvendigvis vil være relevante i morgen. Betydelig planlægning og arbejde nu er afgørende for at styrke morgendagens succes.

Bløde færdigheder

Der er to hovedområder for ekspansion, som løst kan grupperes som enten ‘tekniske’ eller ‘sociale’. Førstnævnte kræver specifikke færdigheder, der enten udvikler eller udnytter de nye teknologier inden for områder som dataanalyse, softwareudvikling, e-handel og sociale medier. De sidstnævnte – de “sociale” jobs – udnytter vores menneskelighed, det faktum, at vi på et grundlæggende, primitivt niveau kan lide at engagere os i andre mennesker. Områder, der forventes at opleve betydelig vækst, omfatter kundeservice, salg og marketing samt uddannelse og udvikling.

Kreativitet møder teknologi

Det, der er interessant at tænke på, er, at disse roller ikke vil udvikle sig på trods af teknologiske forstyrrelser, men snarere på grund af dem. Hvor vi kan drage fordel af en maskines evne til at udføre gentagne, dagligdags opgaver, vil vi finde en mulighed for at frigøre betydelig tid til at udnytte vores sociale færdigheder på arbejdspladsen. Når vi taler om AI, er det vigtigt at definere dens begrænsninger – AI kan lære, kan udvikle sig ud fra forudbestemte betingelser, men den er stadig grundlæggende baseret på en logisk algoritme. Og mennesker er alt andet end logiske: Spørg enhver, der nogensinde har foretaget et impulskøb – vi træffer beslutninger baseret på følelser lige så meget som på fornuft, og mennesker er bedre rustet end maskiner til at forstå ulogiske beslutninger.

Omskoling, opkvalificering, nytænkning…

Så fremtiden er lys? Ja, men med et stort forbehold. Disse områder med udvidelse af arbejdsstyrken – hvad enten det er teknisk eller socialt – er afhængige af én væsentlig antagelse. Uddannelse. Uden intelligent, adaptiv omskoling og opkvalificering på tværs af en bred og konstant skiftende vifte af roller vil mennesker ikke være rustet til at udnytte de fordele, som denne teknologiske udvikling giver. Det nytter ikke noget at udstyre et salgsteam med en topmoderne CRM-løsning, hvis de ikke har den relevante ekspertise til at få mest muligt ud af den.

For at forblive konkurrencedygtige er virksomhederne nødt til at betragte teknologiske forstyrrelser som muligheder, ikke som forhindringer – men det vil kræve en hurtig forberedelse for at være på forkant med udviklingen. Det kræver uddannelse, der er fleksibel, modulopbygget og frem for alt tilpasningsdygtig.