“I et gennemsigtigt samfund bliver integritet den nye valuta – og det gælder både for sælgere og deres organisationer”
Den 24. november samledes førende ledere fra hele verden i Stockholms Avicii Arena til dette års salgskonference. Og som altid var der ét stort tema. Og i år var temaet “tillid”. Men hvordan opbygger vi tillid? I rapporten “Future State of Trust” identificerede vi 6 nøgledimensioner, som er afgørende for processen – og en af dem var … “integritet”.
Hvorfor “integritet”?
Tillid. Det er en kompleks størrelse. Og ingen steder mere end i salgsverdenen. Ja, vi har juridiske kontrakter, der ser ud til at eliminere risikoelementet “men vi gav hinanden hånden på det”, men du er stadig nødt til at have tillid til den person, du handler med. Og en vigtig del af denne tillid er, hvem de er som person. Tror du virkelig på, at sælgeren på den anden side af bordet er autentisk? Tror de på, hvad de siger? For hvis de ikke gør det, så er det et problem, som ingen markedsføring kan løse. Så lad os være direkte – du kan ikke fake integritet. Du kan opbygge tillid på andre måder, gennem omdømme, tidligere resultater, kreditværdighed osv., men enten har du integritet, eller også har du det ikke. Men selvom du ikke kan fake den (og ikke bør gøre det), kan du helt sikkert tage skridt til at pleje den – og kommunikere denne udvikling til dine kunder.
“Fremtidens sælgere skal være fans af deres egne produkter og tjenester – og fremtidens organisation skal identificere de værdier, der viser vejen, og stræbe efter at indlejre disse værdier i alles hjerter og sind, så de ikke bare siger det; de lever det. Sælgere, der ikke investerer helhjertet og ærligt, men kun ønsker at sælge, vil blive skånselsløst udstillet.”
Rapporten om tillidens fremtidige tilstand 2022
Så hvordan opbygger man den?
I modsætning til mange andre ting inden for salg er det ikke så enkelt som KPI’er – men det betyder ikke, at der ikke er håndgribelige skridt, du kan tage. Så her er et par forslag fra rapporten:
- Stå ved autentiske principper og værdier
- Giv sandfærdig, upartisk og pålidelig information
- Vær åben om din virksomheds politik
- Vær naturlig, gennemsigtig og ægte i din kommunikation
- Sørg for, at kunderne forstår de vilkår, der tilbydes
- Skjul ikke vigtige oplysninger i det med småt
Integritet har altid været en vigtig faktor for, hvordan en virksomhed eller et brand opfattes, men de seneste års revolution på de sociale medier har gjort det til en ny prioritet. På intet tidspunkt i moderne historie har vi opereret i et sådant klima af misinformation og mistillid – så det er nu vigtigere end nogensinde, at vi udstråler integritet og bruger den som en byggesten til langsigtede, meningsfulde kunderelationer.
Hvad bliver det næste?
I år præsenterede Mercuri Research deres årlige rapport baseret på en global undersøgelse af over 1.000 virksomhedsledere. Den dissekerer, hvad vi egentlig mener med tillid, opdeler det i dets enkelte dimensioner og påpeger den virkelige virkning af at opbygge tillid fra et forretningsperspektiv. Den giver vejledning og forslag til, hvordan virksomhedsledere kan finde nye muligheder, skabe bedre og mere langvarige kunderelationer og finde nye måder at skabe langsigtet vækst på. Rapporten ser på emnet “tillid” som helhed og undersøger også dimensioner som “integritet” i detaljer.
“At være autentisk betyder, at du handler på måder, der er ægte, tro mod dig selv og din organisation og kunden. Det betyder, at man har visse værdier og principper, som man bruger som nordstjerne, når man udvikler strategier, produkter, marketingbudskaber og ikke mindst, når man sælger til kunder.
Henrik Larsson Broman
Og da 99 % af de adspurgte virksomhedsledere siger, at “tillid er afgørende for at opbygge langsigtede relationer med kunder”, er det vigtigere end nogensinde, hvordan vi når dertil. Så hvis du gerne vil lære, hvordan du får dine kunder til at stole på dig – og opbygger meningsfulde relationer med dig – hvorfor så ikke downloade rapporten eller tage kontakt i dag?