“Jeg er ikke på ferie – jeg forbereder mig strategisk til arbejdet …”

I et tidligere blogindlæg så vi på sammenhængen mellem trivsel og produktivitet og argumenterede for, at en glad arbejdsstyrke ikke bare var et mål i sig selv, men afgørende for virksomhedens vækst på lang sigt. Vi diskuterede dog primært det at være glad på arbejdspladsen – men hvad er konsekvenserne af slet ikke at være på arbejde?

Tilbage i juli 2016 blev der offentliggjort en spændende akademisk artikel; et 3-årigt fælles forskningsprojekt mellem US Travel Association og Project: Time Off. Det overordnede tema var at se på sammenhængen mellem overarbejde, professionel succes og generel trivsel. Undersøgelsen tog 5.641 voksne amerikanere, der arbejdede mere end 35 timer om ugen og fik betalt ferie, og udspurgte dem for at finde ud af, hvordan de så på fritiden, og hvilken indflydelse den havde på visse forretnings- eller sundhedsresultater.

Da de havde de rå data, satte Oxford Economics dem i sammenhæng med historiske ferietendenser ved hjælp af data fra Bureau of Labor Statistics. De fandt ud af, at amerikanernes årlige ferie er gået fra næsten 3 uger (20,3 dage) i 2000 til 16,2 dage i 2015.

Så hvad var effekten af at miste næsten en uges ferie?

Var disse medarbejdere blevet mere produktive og havde brugt den ekstra tid på kontoret til at øge produktiviteten og fremme deres karriere?

Øh, nej.

Undersøgelsen viste, at medarbejdere, der holdt mindre end 10 dages ferie om året, havde 34,6 % sandsynlighed for at få lønforhøjelse eller bonus over en treårig periode, mens de, der holdt mere end 10 af deres feriedage, faktisk havde 65,4 % chance for at få det. Så langt fra at fravær fra kontoret mindsker chancerne for at gøre karriere, så det faktisk ud til at have den modsatte effekt.

Andre undersøgelser har bekræftet nogle af undersøgelsens indsigter. Dov Eden, en ekspert fra universitetet i Tel Aviv, har set på, hvordan fraværet af konstante jobkrav fjerner stressfaktorer, som belaster kroppens immunsystem, hvilket ikke bare reducerer sandsynligheden for udbrændthed, men også nedbringer (dyrt) fravær. Selv om det kan virke indlysende, at der er logiske, anekdotiske fordele ved en ferie – vi føler os mere afslappede – er der også et fysiologisk element. Vores kroppe heler faktisk fra den fysiske belastning af stress. Overvej dette som et incitament: Global Commission on Aging og Transamerica Center for Retirement Studies fandt ud af, at mænd, der ikke tog på en årlig ferie, havde 30 % større risiko for hjerteanfald og 20 % større risiko for pludselig død.

Selv om mange af disse undersøgelser så på den berømte arbejdsnarkomaniske amerikanske jobkultur, har det ikke desto mindre en række globale konsekvenser. Det er interessant, at reduktionen af feriedage ikke var noget, ledelsen pålagde medarbejderne, men i højere grad en frivillig beslutning fra medarbejderne selv. En undersøgelse fra 2017, også foretaget af Project Time: Off, viste, at 54% af amerikanerne ikke tog alle deres feriedage, hvilket var en stigning fra 42% i 2013. Og årsagen til dette? Frygt. Uanset om det er frygt for at komme bagud (34 %) eller manglende tillid til, at andre kan udføre deres arbejde (30 %), så handler det i bund og grund om frygt for at blive erstattet. Hele 80 % af de 5.600 adspurgte (herunder 1.184 ledere) sagde, at de ville tage mere fri, hvis de følte sig fuldt ud støttet og opmuntret af deres overordnede.

Mere end bare fri

En softwarevirksomhed i Denver, Colorado, “Full Contact”, regnede faktisk på tallene og tilbød medarbejderne en kontant bonus for at tage på ferie – ikke bare betalt ferie, men 7500 dollars for rent faktisk at tage på ferie. Da det er en konkurrencepræget branche, var det et forsøg på at fastholde medarbejderne og tiltrække nye talenter, men virkningerne rækker langt videre end det. Forskning fra Alertness Solutions viste, hvad de kaldte “pusterumseffekten”, hvor den målbare præstation kan øges med 80 % efter en ferie.

Så hvad er konklusionen? Hvis du er medarbejder og læser denne artikel, er det på tide at holde op med at have dårlig samvittighed over at tage en pause. Det er en positiv (og vigtig) del af selve arbejdsprocessen. På samme måde som det ville være latterligt at have dårlig samvittighed over at sove – du tænker måske ikke på det som en konstruktiv aktivitet i sig selv, men det er afgørende for at opretholde vigtige fysiologiske og psykologiske funktioner.

Så mens du pakker dine tasker til ferien, kan du berolige dig selv med tanken om, at du faktisk tager et positivt karriereskridt ved at lukke den bærbare computer og indstille din telefon til “ikke forstyrre”.

Nyd nu din ferie!

Referencer: