“Når vi tror, at nogen oprigtigt bekymrer sig om vores velbefindende og samfundet som helhed, er vi villige til at åbne vores hjerter og stole på dem”
Den 24. november samledes førende ledere fra hele verden til dette års salgskonference. Og som altid var der ét stort tema. Og i år var temaet “tillid”. Men hvordan opbygger vi tillid? I rapporten “Future State of Trust” identificerede vi 6 nøgledimensioner, som er afgørende for processen – og en af dem var … “Purpose”
Hvorfor ‘formål’?
Forsøger din organisation at have en positiv indvirkning på samfundet generelt? Kæmper den for overbevisninger, der betyder noget for folk? Det er det, vi mener med “formål”. Purpose betyder, at man er drevet af et højere mål end blot profit og virkelig bekymrer sig om samfunds- og miljøspørgsmål. I lang tid havde en virksomhed kun ét mål: at tjene så mange penge som muligt. At være rentabel. At nå budgetmålene. Og at opfylde ejerens interesser. Men selv om penge og rentabilitet er forudsætninger for at drive en virksomhed, bliver der i stigende grad sat spørgsmålstegn ved denne kortsigtede jagt på profit, både af kunder og medarbejdere.
“Mere end halvdelen (54 %) af de adspurgte siger, at det er afgørende for deres virksomhed at være drevet af et formål ud over profit og virkelig forstærke den samfundsmæssige og miljømæssige påvirkning for at forblive konkurrencedygtig i fremtiden.”
Rapporten om tillidens fremtidige tilstand 2022
Så hvordan opbygger man det?
Formål er en kritisk dimension af tillid – en dimension, der vokser hurtigt i takt med, at kundernes forventninger stiger. Det er en vigtig faktor, ikke kun for at tiltrække kunder, men også for at tiltrække de rigtige mennesker til at arbejde for din virksomhed. I vores forskning fandt vi fem vigtige komponenter i Purpose:
- At være drevet af et formål ud over profit
- At arbejde for at beskytte miljøet
- At beskytte medarbejdernes og leverandørernes trivsel
- At fremme mangfoldighed, lighed og inklusion på arbejdspladsen
- At give lige løn for lige arbejde
Virksomheder skal i stigende grad finde et “hvorfor” og et klarere overordnet formål med virksomheden, som forstærker kerneværdier som miljømæssigt og socialt ansvar, kultur, mangfoldighed, retfærdighed og inklusion på arbejdspladsen, for at blive opfattet som troværdige. Samlet set skal virksomheder, der ønsker at opbygge kundernes tillid, ikke kun fokusere på at være pålidelige, kompetente eller udvise integritet, de skal også finde et formål ud over profit og forstærke deres samfundsmæssige og miljømæssige indflydelse.
Hvad bliver det næste?
I år præsenterede Mercuri Research deres årlige rapport baseret på en global undersøgelse af over 1.000 erhvervsledere. Den dissekerede, hvad vi egentlig mener med tillid, opdelte den i dens enkelte dimensioner og påpegede den virkelige virkning af at opbygge tillid fra et forretningsperspektiv. Den giver vejledning og forslag til, hvordan virksomhedsledere kan finde nye muligheder, skabe bedre og mere langvarige kunderelationer og finde nye måder at skabe langsigtet vækst på. Rapporten ser på emnet “tillid” som helhed og undersøger også dimensioner som “formål” i detaljer.
“Flere og flere af os vælger arbejdsgivere, leverandører, produkter og tjenester, som står for noget. Ifølge en rapport fra Edelman forventer 86 procent af alle forbrugere for eksempel, at brands gør mere for samfundet.”
Henrik Larsson Broman
Og da 99 % af de adspurgte virksomhedsledere siger, at “tillid er afgørende for at opbygge langsigtede relationer med kunder”, er det vigtigere end nogensinde, hvordan vi når frem til det punkt. Så hvis du gerne vil vide, hvordan du får dine kunder til at stole på dig – og opbygger meningsfulde relationer med dig – hvorfor så ikke downloade rapporten eller tage kontakt i dag?