Håndtering af disruptorer – er det tid til at omfavne forandring?

I vores serie af tre korte blogindlæg vil vi se på nogle af de vigtigste spørgsmål, som HR står over for, når de skal navigere i det stadig mere komplekse landskab. I vores sidste indlæg ser vi på de forstyrrende faktorer, der ændrer landskabet inden for salg (og arbejde generelt) – og hvad de egentlig betyder for teambuilding og effektivt salg.

Udfordring 3 – “Alt, overalt, på én gang”

Det er en kliché at sige, at forretningslandskabet udvikler sig hurtigere end nogensinde, men selv den mest kyniske iagttager må indrømme, at de sidste par år har budt på den ene forandring efter den anden, hvad enten det er samfundsmæssigt, politisk eller teknologisk. Hele arbejdets natur (og placering) er blevet rystet af pandemien, og det, der var en ret rolig bevægelse mod automatisering, er blevet forstærket af ankomsten af OpenAI’s ChatGPT og andre AI-drevne teknologier. Roller, som tidligere blev anset for at være forbeholdt mennesker, bliver potentielt outsourcet til kunstige intelligenser, hvilket fører til, at der bliver sat alvorlige spørgsmålstegn ved de etablerede salgsstrukturer.

Og lige i midten, som altid, forsøger HR at finde hoved og hale i denne tsunami af genopfindelser. Her er blot nogle få områder, som har oplevet dybtgående forandringer i løbet af de sidste par år – og som har direkte indflydelse på HR’s rolle:

  • Fjernsalg
  • AI
  • Selvbetjeningskultur
  • Automatisering
  • Fjernarbejde

Vi har dækket spørgsmålet om fjernarbejde og salg i forhold til tillidsopbygning, men den teknologiske revolution med AI og tilhørende praksisser er enormt relevant for HR – når salgsteams drejer rundt for at omfavne disse nye værktøjer (og undgå at blive gjort forældede af dem), får de mere end nogensinde brug for HR’s støtte.

“I 2030 vil verden gå ind i 6G-æraen; en intelligent autonom, sensorisk, massivt distribueret, men stærkt netværksforbundet verden, der blander vores fysiske, digitale og menneskelige systemer …

Ernst and Young – “Hvordan nye teknologier kan indvarsle daggryet for allestedsnærværende intelligens

…Data vil blive skabt i en ufattelig skala og ændre den måde, vi samarbejder, mødes, skaber og kontekstualiserer på.”

En vellykket implementering af disse nye værktøjer vil kræve en betydelig nytænkning af, hvordan uddannelse udvikles og implementeres – værktøjer som AI skal indarbejdes i eksisterende salgspraksisser, hvis vi skal maksimere deres fordele i stedet for at lide under manglende konkurrenceevne over for dem, der bruger dem godt.

De eksisterende barrierer og siloer, der definerer den traditionelle salgsorganisation, vil blive erstattet af et mere organisk “økosystem” af relationer – og virksomhederne bliver nødt til at omskole sig i overensstemmelse hermed:

  • 69 % af virksomhedsledere fra virksomheder, der er en del af et økosystem, betragter dette som meget vigtigt for deres succes
  • 73 % af lederne ønsker at prioritere leverandører, der kan levere relevante økosystemrelationer
  • 85 % af lederne var enige i, at økosystemer er en effektiv måde at forbinde store virksomheder med små disruptere på

Uddannelsesløsninger, der er proaktive, ikke reaktive

Agilitet bliver mere kritisk end nogensinde – og for HR kræver det uddannelsesløsninger, der kan reagere på ændringer i forretningsklimaet i realtid (og om muligt forudse dem).

Oplev et læringsmiljø, der er bygget til at understøtte HR. Kontakt os i dag for at få en første, personlig vurdering.