Fem måder, hvorpå du kan bruge sociale medier til at sælge mere

Det er nu officielt. Mens virksomheder verden over skyndte sig at tage de sociale medier til sig, har skeptikere spekuleret på, om al den posting, tweeting og retweeting var noget værd i forhold til salg. Selv om marketingfolk i virksomheder hele tiden havde en fornemmelse af, at sociale medier var et effektivt værktøj, var det i sidste ende et gæt. Men nyere forskning understøtter det, som salgsentusiaster på sociale medier altid har lovet.

Et indlæg fra MIT Sloan Management fra juli 2015 citerer forskning af Juanjuan Zhang, lektor i marketing, som viser, at indlæg på sociale medier har en positiv indvirkning på salget.

Fem måder at bruge sociale medier til at sælge mere:

  1. Fordel Twitter – når tweets er regelmæssige
    Adgangsbarriererne
    er lave på Twitter. Det er en ligeværdig markedsplads. Det er ikke så dyrt. Man kan nemt tilføje billeder, videoer og grafik for at øge engagementet. Og når du tweeter til følgere, der allerede er positivt indstillede over for dig, undgår du at virke påtrængende. For at få disse fordele til at fungere for dig, skal dine tweets være regelmæssige.

  2. Simpelt er effektivt, når det er informativt
    Twitters grænse på 140 tegn fremmer enkelhed. Kortfattethed er noget andet end at være informativ. Begge dele er i høj kurs på Twitter. Hvis du tilføjer et link til din besked, opmuntrer du modtageren til at engagere sig endnu mere.

  3. Brug “Influencicals” til at forstærke budskabet
    “Influencals” er ikke berømtheder. De er Twitter-brugere, som har mange følgere, tweeter regelmæssigt, og hvis følgere har tendens til at retweete dem. Influencere bør ideelt set være individer, uden fordomme, med en stor følgerskare. Zhang og hendes kolleger fandt ud af, at når en meningsdanner, der især “havde en stor følgerskare, som ikke overlappede med medievirksomhedens publikum, genudsendte virksomhedens budskab, steg kundernes engagement i form af tv-seertal med 33 procent”.

  4. Enkelhed og ærlighed driver reposts
    Det handler ikke om at være klog eller sjov. Reposts siger enkle og ligefremme ting som f.eks: “Det her ser interessant ud; du bør tjekke det ud”. Selvfølgelig skal beskeden indeholde et link til den pågældende information. Denne form for budskab er rettet mod det udvidede publikum, som måske ikke kender dit produkt og brand. I betragtning af den stigende procentdel af internetdrevet salg kan disse links være værdifulde i forhold til at bidrage til toplinjevækst.

  5. Undgå tredjepartsreklamer, hvor det er muligt
    Tredjepartsreklamer er typisk dem, der vises på kundernes tidslinjer og hjemmesider, og som ligner andre almindelige tweets eller indlæg. De målrettes gennem algoritmer baseret på en persons webaktivitet og browserhistorik. Ved at analysere en persons data finder annoncøren ud af, at personen sandsynligvis vil være modtagelig for budskabet i annoncen.

Men problemet med tredjepartsreklamer er, som Zhang påpeger, at mange forbrugere ser skeptisk på dem. Hun siger: “Ikke alene bliver de her indlæg påtvunget dem (forbrugerne), men deres indhold er så foruroligende præcist, at det ofte kommer til at virke som en uhyggelig reklamekampagne designet af Big Brother. Vores undersøgelse sår tvivl om, hvorvidt virksomheder overhovedet har brug for tredjepartsreklamer”. Hvis en virksomheds grundlæggende opslag og reposts giver den ønskede effekt, er der måske ikke behov for tredjepartsreklamer. Intelligent brug af sociale medier som Twitter kan resultere i håndgribelige forbedringer af bundlinjen.

Mercuri Internationals Sales Excellence Survey 2017 viste, at de bedst præsterende virksomheder i langt højere grad udnyttede de sociale medier til kundekommunikation. Og vigtigheden af at udnytte sociale medier ses at stige betydeligt i fremtiden af alle respondenter uanset branche på tværs af præstationsspektret.

Undersøgelsen viste, at denne præference for sociale medier var mere udtalt i bank-, finans- og forsikringsbranchen, hvor virksomhederne vurderede de sociale mediers indflydelse på kundekommunikationen som en af de tre vigtigste drivkræfter for Sales Excellence. Efterhånden som kundernes kontaktpunkter bliver mere og mere digitale, bliver det vigtigt at gøre sociale medier til et af de foretrukne værktøjer til kundekommunikation.

Five ways you can use social media to sell more