Hvordan målanalyse er det første skridt i udformningen af et vellykket træningsprogram
Det er ikke altid let at designe et træningsprogram, det tager tid og ressourcer. Men før du går i gang, skal du stille det enkle spørgsmål: “Hvad skal den lærende tilegne sig som resultat af træningen”? At analysere mål er et afgørende element i at definere alt andet. At vide, hvad man ønsker at opnå, hvilke færdigheder man skal tilegne sig, og hvilken dybde af viden man ønsker at formidle til sine medarbejdere, er langt det vigtigste skridt for at gå effektivt og intelligent frem.
ADDIE-metoden og strukturen i et træningsprogram
ADDIE-modellen1, der blev født i 1970’erne og stadig er en af de mest berømte udviklingsmodeller inden for instruktionsdesign, starter også med den samme antagelse: Vurderingsfasen (eller analysen af målene) er absolut det første skridt i udformningen af en uddannelsesproces.

Vurdering, design, udvikling, implementering og evaluering er de fem trin, som modellen beskriver for at skabe et uddannelsesprojekt. Det første trin, vurdering, tydeliggør, hvor vigtigt det er at analysere konteksten, selv før man tænker på indhold eller strategi. At sammenligne den nuværende situation med den ønskede hjælper med at beslutte, hvilke mål der skal nås, men giver også en klar idé om, hvilke kvalifikationshuller der skal udfyldes for at opnå denne ændring.
Spørgsmål, der skal stilles, kan omfatte: Hvad er grunden til denne træning? Hvorfor har deltagerne brug for denne træning? Hvad er deltagernes nuværende færdighedsniveau, og hvad er det ønskede? Mere detaljerede spørgsmål kan være: “Hvordan vil træningen hjælpe de professionelle med at nå virksomhedens forretningsmål? Hvad er metoderne og formaterne?” Disse spørgsmål kan bruges til at designe et træningsprogram, der opfylder deltagernes behov og bredere forretningsmæssige formål.
Vigtigheden af målsætninger
Læringsmålene repræsenterer alt, hvad deltageren vil være, gøre eller blive, når læringsforløbet eller aktiviteten er afsluttet. De er normalt klare, enkle og fokuserede på den lærende, men frem for alt er de altid specifikke og målbare. Et indledende formål kan ikke indeholde vage eller generelle antagelser, men skal altid angive det mål, der skal nås. Så hvordan kan vi definere disse mål, som er så vigtige for vores professionelle træningsprogram? En model, der er meget udbredt i skole- og akademisk undervisning, er Benjamin Blooms2, en berømt amerikansk psykolog, som i 1950’erne formaliserede og klassificerede de forskellige læringsmål i sin “Blooms taksonomi”. Denne tilgang begyndte også at sprede sig i virksomhedssammenhænge med utrolig effektivitet.
Blooms taksonomi i virksomhedens træningsprogram
I Blooms taksonomi er der seks pyramideniveauer – intellektuelle færdighedsniveauer, som den lærende skal opnå, startende fra det enkleste mål (at huske) til det mest komplekse (at vide, hvordan man skaber). Der er yderligere mellemliggende mål som f.eks. evnen til at forstå, anvende, analysere og evaluere de begreber, der er lært i den specifikke træningsaktivitet.

Hvad angår et træningsprogram designet til et forretningsteam med makromålet at øge salget, er her et virkeligt eksempel på, hvordan de 6 pyramideniveauer kan hjælpe med at fastlægge de mål, der skal nås, og også undersøge, hvornår deltagerne præcist vil være i stand til at bestå hvert niveau. Til et kursus i planlægning af salgsaktiviteter kunne vores mål være organiseret som følger:
- Niveau 1: Memorering. Ved afslutningen af det indledende kapitel i læringsforløbet vil deltagerne have lært udenad, hvordan man får adgang til værktøjer til at planlægge en salgsaktivitet.
- Niveau 2: Forståelse. Efter at have gennemført det første e-læringsmodul vil deltagerne være i stand til at forstå de vigtigste elementer og bedste praksis for planlægning af salgsaktiviteten.
- Niveau 3: Anvendelse af e-læring. Efter klasseundervisningssessionen vil deltagerne være i stand til at anvende principperne for salgsplanlægning og organisere de daglige opgaver.
- Niveau 4: Analyse. Efter e-læringsmodulet vil deltagerne være i stand til at analysere og sammenligne data om kunder og salgsaktiviteter.
- Niveau 5: Evaluering. Ved afslutningen af coachingsessionen vil deltagerne være i stand til at evaluere eksisterende data om salgsaktiviteter med deres kunder og identificere områder, der kan forbedres.
- Niveau 6: Skabe. Som et overordnet resultat af træningsprogrammet vil deltagerne være i stand til at skabe og implementere strategiske planer for salgsaktiviteter for alle deres kunder.
I dette eksempel er der observeret mål, der er bygget oven på hinanden i det samme træningsprogram, men vi kunne naturligvis have flere mål, der stimulerer forskellig adfærd modul for modul.
Træningsprogrammet udvikler sig
Uanset hvad formålet er, og hvordan det overordnede træningsprogram er struktureret, må man aldrig glemme at beskrive målene i detaljer og afsætte den nødvendige tid til at uddybe dem på et tidligt tidspunkt. Når svaret på “hvad vil deltagerne være i stand til at gøre som følge af træningsprogrammet?” er klart, kan du nemt gå i gang med de næste trin i tilrettelæggelsen af en vellykket træningsaktivitet.
Referencer
1 Center for Undervisningsteknologi (1975). ADDIE-modellen: Instructional Design. Florida State University ADDIE-modellen: Instruktionsdesign – Uddannelsesteknologi
2 B. Bloom, M. Englehart, E. Furst, W. Hill og D. Krathwohl (1956). Taksonomi for uddannelsesmål. Blooms taksonomi | Center for Undervisning | Vanderbilt University