“En krise er en frygtelig ting at spilde”

2020. Ja, det har været ‘begivenhedsrigt’. Når det er sagt, er dette ikke et blogindlæg om fjernarbejde, “det nye normale” eller andre emner, som vi har diskuteret indgående andre steder. Det handler om mennesker. Dine medarbejdere. Nærmere bestemt om, hvad der får dem til at tikke – og hvorfor træning kan handle om mere end bare færdigheder..

At forbinde punkterne

En ting, der skal siges om 2020, er, at det har gjort folk nervøse, uanset hvilken profession de har (med mindre du er Jeff Bezos fra Amazon, for så er det en god dag). Selv om det bestemt er sandt, at flere brancher vil blive påvirket af en økonomisk nedtur, er fremtiden ikke universelt dyster – men det er ikke altid noget, som medarbejderne er klar over. Usikkerhed om deres jobsikkerhed har stor indflydelse på en række faktorer – stress, mental og fysisk sundhed, sociale interaktioner, som alle har indflydelse på produktiviteten.

Kan man sætte tal på lykke?

Produktivitet handler om mere end bundlinjen – det handler om, at medarbejderne bliver værdsat som individer. Kun på den måde kan de bidrage til virksomhedens helhed. En nylig undersøgelse (Krekel, Ward & De Neve, 2019) samlede resultaterne fra en række individuelle Gallup-undersøgelser, der dækkede sammenhængen mellem trivsel og produktivitet. Omfanget var enormt – næsten 2 millioner medarbejdere i over 80.000 forretningsenheder fra 230 uafhængige organisationer i 49 brancher fordelt på 73 lande. Så det var stort.

I forbindelse med undersøgelsen korrelerede forfatterne medarbejdernes trivsel (her defineret som tilfredshed med virksomheden som et sted at arbejde) med virksomhedens resultater. De fokuserede på fire nøgletal for at definere performance: kundeloyalitet, medarbejderproduktivitet, forretningsenhedens rentabilitet og personaleomsætning.

Deres resultater var klare. Tilfredse medarbejdere resulterede i betydeligt lavere personaleomsætning og målbart højere rentabilitet, medarbejderproduktivitet og kundeloyalitet, hvor sidstnævnte var den mest påvirkede.

Hvorfor dette (naturligvis) betyder noget

Så at have medarbejdere, der føler sig værdsat og er glade på arbejdspladsen, er en gevinst over hele linjen og har en radikal effekt på alle niveauer af en virksomheds drift. Og det er ikke kun på kort sigt. Undersøgelser af sammenhængen mellem medarbejdertilfredshed og langsigtede afkast på aktiemarkedet (Edmans, 2011; Edmans 2012) så på en liste over de “100 bedste virksomheder at arbejde for i USA” og fandt, at disse virksomheder i perioden 1984 til 2011 gav et afkast på mellem 2,3 % og 3,8 % over branchens gennemsnit.

Så hvordan gør man folk glade?

Det er lidt sværere. Hvis vi definerer “lykke” i denne sammenhæng som at føle sig tilfreds med sit arbejde, er der mange måder at opnå det på. At være “værdsat” kan handle om løn eller specifikke arbejdsforhold, men det kan også opnås på andre måder. Og det er her, vi kommer tilbage til vores nuværende situation og den usikkerhed og utryghed, vi alle føler i forhold til vores job.

En måde at fjerne følelsen af usikkerhed på? Uddannelse. Ikke alene fører uddannelse til større tilfredshed, fordi vi føler os bedre i stand til at anvende nye færdigheder på specifikke opgaver, men selve det at blive uddannet har flere fordele.

Mere end bare færdigheder

Den mest åbenlyse er, at vi ved, at vi ikke bliver fyret. Logisk set ved vi, at hvis vores arbejdsgiver lader os deltage i uddannelsesprogrammer (som har en pris, både i form af tid væk fra arbejdet eller prisen for selve programmet), er det meget, meget usandsynligt, at de overvejer at fyre os – det ville simpelthen ikke give økonomisk mening.

Derudover er træning en mulighed for os til at engagere os med vores kolleger – især vigtigt, hvis vi arbejder hjemmefra eller væk fra et kontormiljø. Vi kan interagere, konkurrere – især hvis træningsløsningen er gamificeret – og engagere os socialt med andre. Alt sammen noget, der forbedrer vores mentale sundhed (vi er trods alt sociale dyr).

Når træningen præsenteres i stimulerende scenarier, bliver vi endnu mere motiverede – og udviklingen af nye færdigheder skaber større tillid til vores evner, så vi kan trives på arbejdspladsen.

Den nederste linje

Det er sjældent, at en forretningsbeslutning så klart er win-win. Ved at engagere medarbejderne i træningsscenarier giver vi dem ikke kun færdighederne til at gøre deres arbejde bedre, vi når også ud til dem på et følelsesmæssigt plan og inspirerer dem til at føle sig fuldt ud deltagende i virksomhedens succes.

Og hvis den specifikke virksomhed er påvirket af en økonomisk nedtur? Overvej dette. Ranjay Gulati sammenlignede i Harvard Business Review “forebyggende” virksomheder, der skar ned på omkostningerne (herunder uddannelse) under en recession, med “progressive” virksomheder, der fokuserede på driftseffektivitet i stedet for at skære ned på antallet af arbejdspladser. Sidstnævnte gruppe – dem, der værdsatte og udviklede deres medarbejdere – klarede sig dobbelt så godt i slutningen af recessionen, hvilket satte dem i en meget stærkere position for langsigtet vækst.

Så det er det. Få dine medarbejdere til at vokse – få din virksomhed til at vokse.

Referencer

  • Krekel, C, G Ward og J-E De Neve (2019), “Employee wellbeing, productivity and firm performance”, CEP Discussion Paper 1605.
  • Edmans, A (2011), “Værdsætter aktiemarkedet fuldt ud immaterielle aktiver? Employee satisfaction and equity prices”, Journal of Financial Economics 101: 621-640.
  • Edmans, A (2012), “The link between job satisfaction and firm value with implications for corporate social responsibility”, Academy of Management Perspectives 26(4): 1-19.
  • Harvard Business Review