Bæredygtighed

Rapport om bæredygtighed

Mercuri International muliggør fremragende salg ved at transformere din organisation og give dine medarbejdere mulighed for at nå deres fulde potentiale. Vi leverer salgsresultater til organisationer globalt og lokalt gennem ekspertise og tilpassede løsninger. Med Mercuris unikke kombination af konsulent- og træningsekspertise og forskning gennemfører vi årligt mere end 12.000 workshops, der hjælper mere end 2.000 kunder i mere end 50 lande og på mere end 30 sprog med at blive mere effektive i deres salgsaktiviteter og opnå de nødvendige forbedringer i deres resultater.

Mercuri Internationals majoritetsejer er Bure Equity AB, et selskab, der er noteret på Nasdaq Stockholm Stock Exchange.

Politikker og rammer for bæredygtighedsrapportering er blevet udviklet af bestyrelsen for Mercuri International Group og vores ejere.

Hos Mercuri er vi overbeviste om, at den fremtidige værdiskabelse er afhængig af en bæredygtig måde at drive forretning på. Mercuris mål er at styrke en bæredygtig udvikling ved at skabe bevidsthed om bæredygtighed i koncernen og hos vores interessenter. Vores arbejde med bæredygtighed rapporteres regelmæssigt til Mercuris bestyrelse.

Bæredygtighed vil være et område for fortsat udvikling, og resultatet vil blive rapporteret eksternt på årsbasis. Prioriteringsområdet kan ændre sig fra år til år. Koncernens CFO er ansvarlig for koordineringen af bæredygtighedsarbejdet i Mercuri, og det udføres i tæt samarbejde med lokale enheder, hvor den lokale ledelse er ansvarlig for implementeringen og den daglige opfølgning i hver enhed.

UN Global Compacts ti principper er grundlaget for grundlag for Mercuris bæredygtighed. Det betyder, at Mercuri arbejder på måder der som minimum opfylder grundlæggende ansvarsområder inden for menneskerettigheder rettigheder, arbejdskraft, miljø og antikorruption.

Menneskerettigheder

Princip 1: Virksomheder bør støtte og respektere respektere beskyttelsen af internationalt erklærede menneskerettigheder; og

Princip 2: Sørg for, at de ikke er medskyldige i krænkelser af menneskerettighederne.

Arbejde

Princip 3: Virksomheder bør opretholde foreningsfrihed og effektiv anerkendelse af retten til kollektive forhandlinger forhandlinger;

Princip 4: Udryddelse af alle former for tvangs- og pligtarbejde;

Princip 5: effektiv afskaffelse af børnearbejde arbejde; og

Princip 6: afskaffelse af diskrimination i forbindelse med beskæftigelse og erhverv.

Miljø

Princip 7: Virksomheder bør støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer;

Princip 8: tage initiativer til at fremme større miljømæssig ansvarlighed; og

Princip 9: tilskynde til udvikling og udbredelse af miljøvenlige teknologier.

Anti-korruption

Princip 10: Virksomheder bør arbejde imod korruption i alle dens former, herunder afpresning og bestikkelse.

POLITIKKER OG RETNINGSLINJER

Mercuri gennemgår regelmæssigt de relevante politikker, der er blevet identificeret som vigtige for bæredygtighedsrapporteringen. Disse politikker er godkendt af bestyrelsen. Politikkerne er: adfærdskodekset, whistleblower-politikken, miljøpolitikken og politikken for mangfoldighed og lige muligheder.

Politikkerne er rammen for, hvordan Mercuri skal agere som en ansvarlig virksomhed, arbejdsgiver og leverandør på markedet. Alle medarbejdere og andre repræsentanter for Mercuri har et ansvar for at kende og anvende disse politikker i den relevante kontekst. De interne rammer og politikker revideres årligt og ændres, når det er nødvendigt det er nødvendigt.

Adfærdskodeksen er en ramme for Mercuris medarbejdere og freelancere om, hvordan de skal handle og opføre sig professionelt i alle eksterne såvel som interne kontakter. Ifølge 2024-undersøgelsen erklærer 86 % (året før 80 %) af de administrerende direktører, at denne politik er en del af ledelsesarbejdet.

Whistleblower-politikken skal give Mercuris medarbejdere en ramme til at rapportere forseelser og alvorlige hændelser i forbindelse med virksomheden uden frygt for repressalier. Virksomhedens medarbejdere og freelancere skal have tillid til, at indberetninger i henhold til whistleblower-politikken tages alvorligt og håndteres professionelt og fortroligt. 2024-undersøgelsen viser, at 57% (forrige år 80%) af de administrerende direktører bruger dette som en del af deres ledelsesarbejde.

Miljøpolitikken omfatter de rammer, som alle Mercuri-repræsentanter skal overveje med hensyn til de miljømæssige aspekter i alle dele af vores virksomhed. Ifølge 2024-undersøgelsen erklærer 100 % (sidste år 80 %) af de administrerende direktører, at dette er en del af ledelsesarbejdet.

Politikken for mangfoldighed og lige muligheder beskriver, hvordan Mercuri som arbejdsgiver skal handle for at give lige muligheder ved udvælgelse, ansættelse, forfremmelse, overførsel og kompensation til alle kvalificerede ansøgere og medarbejdere uden hensyntagen til race, farve, religion, national oprindelse, seksuel orientering, alder, køn, graviditet, civilstand, handicap eller enhver anden status, der er beskyttet af loven. Ifølge 2024-undersøgelsen erklærer 86 % (sidste år 90 %) af de administrerende direktører, at denne politik er en del af ledelsesarbejdet.

INTERESSEREDE PARTER

Vores kunder, medarbejdere, bestyrelsen bestyrelse og vores ejere er de vigtigste interessenter i Mercuri International. De prioriterede områder i bæredygtighedsarbejdet er påvirket af vores vigtigste interessenter.

PRIORITEREDE OMRÅDER FOR BÆREDYGTIGHED

Menneskerettigheder

Mercuri støtter FN’s Global Compact-principper. Det meste af driften foregår i Europa, og Mercuri overholder lovgivningen på alle tilstedeværende markeder. Menneskerettigheder rettigheder afspejles i de andre emner i vores bæredygtighedsrapportering.

Hvert år gennemføres en undersøgelse blandt ledelsen i Mercuris datterselskaber, hvor de administrerende direktører besvarer spørgsmål om, hvorvidt der er identificeret problemer i forhold til FN’s Global Compacts 10 principper i løbet af 2024. Dette vil blive fulgt op med en lignende undersøgelse i 2025 for at måle udviklingen. Ingen problemer er blevet rapporteret i løbet af 2024. I 2024-undersøgelsen angav 63% af deltagerne, at de havde kendskab til de 10 principper.

Mangfoldighed og lige muligheder

Som en virksomhed med internationale forretninger i mange lande i forskellige dele af verden, er Mercuri udsat for kulturelle forskelle i både kunde- og medarbejderrelationen medarbejderrelationen. Mercuri tror på at have en organisation med mange forskelligheder, da det er motiverende, inspirerende og giver forretningsmuligheder muligheder. Mercuris adfærdskodeks definerer, at koncernen skal være en arbejdsplads, der er åben for alle individer, og virksomhedskulturen giver lige muligheder for alle, fri for chikane og trusler. En for homogen organisation kan begrænse perspektivet, og muligheder og risici kan derfor kan derfor blive overset.

Ingen overtrædelse af vores politik for mangfoldighed og lige muligheder er blevet rapporteret.

I december 2024 var 16% (året før 19%) af koncernledelsen og 52% (året før 50%) af det gennemsnitlige antal medarbejdere kvinder. Forholdet pr. geografi kan findes i note 6 i årsrapporten for 2024.

Tiltrække og fastholde medarbejdere

At være en menneskelig virksomhed, der leverer serviceydelser som hovedforretning, er Mercuris fremtid afhængig af at tiltrække og fastholde mennesker med den rette viden og kompetence. Mercuri har en solid proces for ansættelse af nye medarbejdere og for vurdering af behovet for kompetenceudvikling gennem regelmæssige individuelle møder.

Medarbejdernes demografi er en fremtidig risiko, der allerede er taget højde for. Med en aldrende medarbejderstab vil Mercuri i de kommende år stå over for en situation, hvor et potentielt stort antal medarbejdere går på pension. Et vigtigt fokusområde er løbende at positionere virksomheden ved at ansætte, uddanne og udvikle medarbejdere, så de mere end kompenserer for dem, der går på pension. Mercuri er konstant på udkig efter nye professionelle medarbejdere, og dette er nu blevet fremskyndet. Fastholdelse af medarbejdere er et andet risikoområde. Der er en tendens blandt den yngre generation til, at folk bliver i virksomhederne i en kortere periode sammenlignet med de ældre generationer. Mercuri arbejder intensivt på at forkorte introduktionsperioden med fokus på den tid, det tager for en person at blive en fuldt uddannet konsulent med en solid kundeplatform.

Vores medarbejdere er også meget attraktive på markedet blandt konkurrenter og kunder kunder, og der er en risiko for, at medarbejdere forlader os til fordel for eksterne udfordringer. At forblive en attraktiv arbejdsgiver, der tilbyder individuelle motivationstiltag udvikling og attraktive incitamentsordninger er nøglen til Mercuris fremtidige succes mercuris fremtidige succes.

Her er nogle eksempler på initiativer i nogle af vores enheder: teambuilding-arrangementer, trivselsaktiviteter, workshops, idékasse, fleksibel arbejdstid, mulighed for distancearbejde, jobdeling, personlig udvikling og skabelse af en læringskultur. Siden 2019 har Mercuri hvert år lavet en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, som følges op af ledelse og medarbejdere. Der har været en positiv udvikling i Mercuris employee Net Promoter Score (eNPS) i de seneste medarbejderundersøgelser; fra 8 i år 2018 til 24 i år 2024. Desuden arbejder Mercuri aktivt på at modernisere den interne kommunikationsplatform for at imødekomme fremtidige forventninger og krav fra medarbejderne og for at understøtte den fremtidige måde at samarbejde og arbejde på.

Planlagte fremtidige aktiviteter omfatter forbedring af den interne kommunikation, efterfølgerplan for medarbejdere, der er tæt på pensionering, intern uddannelse, vidensdeling og klare karrierevejsmuligheder og fortsat skabelse af en læringskultur.

Miljø

Mercuri-forretningen har ikke en stor direkte indvirkning på miljøet, som f.eks. industriproduktion. Vi har identificeret, at de mest miljøbelastende områder er rejser, biler, kontor- og papirforbrug. Under pandemien har flyrejser været tæt på nul. Som forventet steg antallet af rejser i løbet af 2022. Men digitaliseringen og brugen af virtuelle mødeapplikationer vil fortsætte og holde behovet for at rejse på et lavere niveau. Vi opfordrer til at minimere antallet af flyrejser og placere møder i forhold til rejseafstanden. Alle rejser skal planlægges nøje, og nødvendigheden af det fysiske møde skal vurderes i forhold til et mere tidseffektivt og miljøvenligt virtuelt møde. En enhed har etableret delebiler, og flere enheder har aktivt proklameret offentlig transport. Når vi fornyer aftaler om billeasing, opfordrer vi til hybrid- eller elbiler. Som følge af den nye måde at arbejde på, fleksible arbejdsområder og hjemmearbejde, har vi vurderet mulighederne for at reducere kontorarealet i nogle enheder. Et andet område, som har en direkte indvirkning på miljøet, er brugen af kontorartikler, hvor Mercuri aktivt arbejder på at finde og implementere digitale alternativer for at minimere papirforbruget.

Telefonmøder og virtuelle møder foretrækkes i stedet for personlige møder, der kræver rejser, når det ikke er nødvendigt. Vi har set en hurtigt stigende brug af digitale værktøjer og samarbejdsplatforme, der understøtter de virtuelle møder. Sådanne møder omfatter både interne møder og eksterne kundemøder og træningssessioner. Tendensen accelererede under pandemien, hvor de fleste møder blev afholdt virtuelt, og denne måde at arbejde på vil også fortsætte efter pandemien.

I dag stilles det meste træningsmateriale til rådighed for kunderne digitalt i stedet for fysisk. Også internt er antallet af udskrifter faldet. I løbet af 2025 vil Mercuri reducere papirforbruget på kontoret yderligere og minimere antallet af flyrejser. Mercuri etablerede og lancerede et digitalt læringscenter (DLC) i Milano, Italien, i løbet af 2019. DLC understøtter den globale organisation med tilpassede og færdige digitale læringsløsninger, der er tilgængelige for eleven hvor som helst, når som helst og på tværs af flere platforme. Mercuri har i 2022 investeret i vores egen Sales Enablement Platform, MIpower. Det vil yderligere styrke vores evne til at levere digitalt indhold til vores kunder. Efterspørgslen efter virtuelle og digitale kurser steg som forventet. En tendens, der til dels var drevet af pandemien, men også af den igangværende forandring og digitalisering. Mercuri forudser, at tendensen vil fortsætte, selv om vi måske vil se en tilbagevenden til personlige møder over en kortere periode, når restriktionerne er ophævet, og vaccinationerne er gennemført. Mercuri forventer en betydelig stigning i digitale leverancer i løbet af 2023.

Forretningsetik og antikorruption

Forretnings etik og anti-korruption er et nøgleområde inden for bæredygtighed for at Mercuri skal være en konkurrencedygtig virksomhed i dag og i fremtiden. Mercuri har nul tolerance over for korruption og opretholder en høj standard for forretningsetik. Vi mener, at dette er afgørende hjørnesten for virksomhedens fremtidige succes. Overtrædelse af forretningsetikken eller anti-korruptionspolitikkerne vil i alvorlig grad skade mercuri-brandet og begrænse vores muligheder for at gøre forretninger fremover.

Alle medarbejdere har modtaget adfærdskodekset og whistleblower-politikken og forventes at kende og følge dem forventes at kende og følge disse. Whistleblower-politikken har etableret en mulighed for anonym indberetning af forseelser til en ekstern advokat.

Enhver indikationer og rapporter om overtrædelse af adfærdskodekset behandles med højeste prioritet.

I løbet af året er der ikke rapporteret nogen hændelser inden for rammerne af whistleblowing-politikken blevet rapporteret. Der er heller ikke forekommet kriminalitet eller korruption, som er kendt af ledelsen.

Klik her for at læse miljøpolitikken

Klik her for at læse adfærdskodeks

Klik her for at læse Politik for mangfoldighed og lige muligheder

Klik her for at læse Whistleblower-politik