I et tidligere blogindlæg undersøgte vi sammenhængen mellem arbejdsglæde og virksomheders produktivitet og fandt, at der var en målbar sammenhæng mellem arbejdsstyrkens tilfredshed og omsætningen på bundlinjen.
Vi var så fascinerede af dette, at vi besluttede at grave videre og gennemførte en undersøgelse af en række virksomheder på tværs af alle roller, herunder C-level, HR, ledelse, salg og salgssupport. Vi ville finde ud af, hvad der fik folk til at føle sig værdsatte, støttede, engagerede og faktisk bare “glade” på arbejdet. De fulde undersøgelsesresultater – og konklusioner – vil blive offentliggjort inden længe, men her er nogle hovedresultater, som kan vække din appetit..
At stille de rigtige spørgsmål
Vores undersøgelse bestod af en række spørgsmål, der havde til formål at skabe et øjebliksbillede af arbejdsstyrkens lykke i hele 2020 og bygge videre på vores tidligere diskussioner om temaet “Grow your People”. Selv om vi ikke ønskede at fokusere på så “gamle” emner som “den nye normal”, var vi ikke desto mindre bevidste om, at arbejdslandskabet har ændret sig radikalt på bare 12 måneder. Vores spørgsmål startede derfor med at forsøge at få et overblik over, hvordan folk nu arbejdede – hvor stor en procentdel var nu fuldtidsfjernarbejde? Hvordan havde det påvirket den måde, holdene kommunikerede på? Og hyppigheden af denne kommunikation? Vi ville finde ud af, hvor engagerede folk følte sig i deres kolleger og ledere – hvad begrebet “team” stadig betød, når man arbejdede på afstand, og hvordan man bedst kunne bevare det.
Procentdel af respondenterne, der arbejder eksternt:
- Fjernarbejde på fuld tid – 38%
- ⅔ af tiden fjernarbejde – 28%
- ⅓ af tiden fjernarbejde – 18%
- Aldrig fjernarbejde – 16%
Hyppighed af kommunikation med ledere:
- Meget sjældent – 12
- Ugentligt – 26
- Et par gange om ugen – 35%
- Mindst en gang om dagen – 35%
Hyppighed af kommunikation med kolleger:
- Meget sjældent – 3
- Ugentligt – 7
- Et par gange om ugen – 29
- Mindst en gang om dagen – 61%
Værdsat, støttet, glad
Men den mest spændende del af vores undersøgelse var den sværeste at måle – hvordan folk virkelig har det. Hos Mercuri har vi længe troet på, at effektiv pleje af en arbejdsstyrke er nøglen til en virksomheds langsigtede succes. Det er kernen i vores “Grow Your People, Grow Your Business”-filosofi. Da vi allerede havde fastslået, at en tilfreds arbejdsstyrke er en produktiv arbejdsstyrke, måtte spørgsmålet være, hvad der var de vigtigste faktorer, der bidrog til denne følelse af velvære? Og (vi var personligt glade for at se …) det svar, der sprang i øjnene? Uddannelse.

De, der fik undervisning, følte sig 3,5 gange mere værdsat og støttet og var 3 gange gladere end dem, der ikke fik undervisning.
Vi har altid vidst, at god træning, leveret på en innovativ og engagerende måde, kan forandre et salgsteams færdigheder – nu ved vi, at det også kan have en dybtgående psykologisk indvirkning på den måde, de tilgår selve jobbet på.
Langsigtet vækst sker kun, når holdene er glade, og personaleomsætningen reduceres. Og god træning er nøglen. Samlet set var der over 3 gange større sandsynlighed for, at de, der modtog uddannelse, blev i deres virksomhed.
Hvad kommer der til at ske?
Vi udgiver snart den fulde rapport, som vil udvikle de temaer, vi har nævnt ovenfor, og give detaljerede oplysninger – hvilke former for træning virker bedst? Hvad er de bedste digitale metoder til at kommunikere i et stadig mere fjerntliggende miljø? Hvilken kombination af faktorer kan sikre arbejdsstyrkens engagement på lang sigt?
Bemærk: Alle procenter er afrundede.