Sikke en dag – sikke en konference. Fra at have været en lokal begivenhed i mange år forvandlede Prosales og Mercuri International salgskonferencen til en global, digital live-begivenhed, som man kunne få adgang til fra hele verden, så man kunne holde afstand – men komme sammen. I år var den større end nogensinde med deltagere fra over 70 lande verden over.
En dag fuld af fakta og indsigt
Vi kunne ikke være mere enige med Executive Producer for The Sales Conference: “Vi er besat af at forstå, hvordan vores miljø ændrer sig, og hvordan disse ændringer igen påvirker salg og marketing”. Vi fik helt sikkert indsigt, fakta og deltog i nogle virkelig tankevækkende foredrag om salg ud over 2020. Kunne du ikke deltage hele dagen, eller kunne du simpelthen ikke komme? Så fortvivl ikke. Vi har samlet de vigtigste punkter fra hver hovedtaler. Tag en kop kaffe og nyd opsummeringen af The Sales Conference 2020.

“Afgørende øjeblikke er ikke gode eller dårlige. De betyder bare, at tingene aldrig bliver de samme.”
STEFAN HYTTFORS – FREMTIDSFORSKER. Stefan kom ind på det, som mange af os genkender som en udfordring – afgørende øjeblikke som f.eks. coronapandemien. I den forbindelse advarede han os mod før- og efter-tænkning. Vi skal holde op med at tale om verden efter Covid-19, vi skal tale om verden med Covid-19. Vi tænker aldrig på verden efter internettet, vi taler om verden med internettet, ikke? Hvilke muligheder kan du finde i den nye normal?

Eksperimentér dig til succes!
ANSSI RANTANEN – EKSPERT I VÆKSTMARKEDSFØRING. Anssi gav en energisk og lærerig session, hvor han fortalte om sin passion for livslang læring, som blev antændt, da han arbejdede hos Google. Anssi’s tre nøglefaktorer for systematisk vækst er eksperimenter, mindset og arbejdsmetoder. Anssi viste os, hvor let det er at eksperimentere. Succesfulde virksomheder giver folk og teams plads til konstant at eksperimentere i stedet for at forlade sig på etablerede og faste løsninger. I løbet af sessionen byggede han et brand, et websted og en chatbot til lancering af en ny tjeneste på bare 5 minutter ved hjælp af apps som Unsplash og Launchaco. Fiasko er en del af succesen.

“Neutralitet er ikke nok til at imødekomme verdens behov”
MÄRTHA REHNBERG – FEMTECH-LEDER OG POLITISK ØKONOM. Märtha kommenterede, at store virksomheder som Microsoft mener, at det ikke længere er nok at være klimaneutral. De er nødt til at genskabe miljøet og finde en måde at gøre det rentabelt på.
Det anslås, at produktionen er 300 % dyrere, når der tages højde for miljøpåvirkningen. Det er på tide at begynde at tænke på det nu, for FN, EU og andre myndigheder vil snart begynde at tvinge organisationer til at betale for deres miljømæssige fodaftryk. Nøglen til at få det til at ske ligger i innovation, informationsteknologi, materialer og energiløsninger. Märtha førte ordet med træningssko lavet af … plastaffald fra havet!

5 trends, der vil forme fremtidens salg efter 2020
HENRIK LARSSON-BROMAN – FORSKER OG FORFATTER. Henrik nævnte 5 supertrends: Fremkomsten af filterøkonomien – væn dig til at gøre forretninger gennem digitale “filtre” i stedet for at vente på en tilbagevenden til det gamle normale. Tid til at gøre selvbetjening til en B2B-salgsstrategi – Gør det muligt for dine kunder at gøre forretninger med dig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt, på egen hånd. Gør dig klar til salgsautomatiseringens tidsalder – Du må ikke risikere at blive hægtet af automatiseringen! Boomet af abonnementsbaserede forretningsmodeller – Gentænk betalingsmodeller for at udjævne din indtægtsgenerering. Sig goddag til en æra med transformation af salgskompetencer – 9/10 ledere siger, at deres organisationer vil stå over for et kompetencegab inden for de næste fem år. Er din organisation en undtagelse?

“Kundeoplevelsen er den vigtigste differentiator”
TIFFANI BOVA – VÆKST- OG INNOVATIONSEVANGELIST. Tiffani, som i øjeblikket arbejder hos Salesforce og er forfatter til Wall Street Journal og bestselleren GROWTH IQ, holdt et faktaspækket foredrag, som fokuserede på tre kritiske områder for vækst: Kundeoplevelsen (CX) er den nye slagmark – kundernes forventninger er tårnhøje – en reel udfordring. Vær i verdensklasse i alle kundeinteraktioner for at fastholde deres opmærksomhed og loyalitet. Du skal være deres betroede rådgiver og forstå deres forretningsmål. Optimer salget– AI (kunstig intelligens) er ikke en trussel. Det handler om at øge salgsrepræsentanternes evne til at sælge. Det kan bruges til at gøre sælgernes arbejde mere effektivt og reducere kedeligt og gentaget arbejde. Gennemtrængning af kundebasen – Før du investerer i nyt salg, skal du sørge for at få mest muligt ud af dine eksisterende kunder, som allerede kan lide dig – kan du give dem mere?

Indsigt i feltet – hvad kan vi lære i erhvervslivet?
PIERLUIGI COLLINA – VERDENS BEDSTE FODBOLDDOMMER. Selvom han ikke kunne deltage fysisk, kunne man mærke hans varme hele vejen fra Italien. Pierluigi delte ud af sine erfaringer med beslutningstagning. Nogle af hans vigtigste pointer var: Vær fysisk forberedt – trætte ledere træffer dårlige beslutninger. Bliv ikke overrasket – Hvis du kender spillets og de forskellige spilleres karakteristika, er det lettere at forudse, hvad der vil ske. Pierluigi plejede at knuse timevis af VHS-bånd med tidligere kampe for at kunne forudse de forskellige spilleres bevægelser. Vær mentalt forberedt – Lidt positiv stress er meget bedre end at være afslappet. Kommuniker tydeligt – Det er ligegyldigt, om du har ret eller tager fejl, det mest frustrerende er, når spillerne ikke forstår dit kald.