I disse usikre tider er der blevet skrevet meget om “den nye normal”, især om emnet hjemmearbejde. Virksomhederne gentænker den måde, de samarbejder med både kolleger og kunder på, og udvikler nye metoder til at forblive produktive og rentable.
Blandt nogle virksomheder er der stadig en følelse af, at fjernarbejde er et dårligt alternativ til ansigt-til-ansigt-interaktioner, og at når den nuværende situation aftager, vil man fokusere på at vende tilbage til business as usual. Mere fremsynede virksomheder ser det positive i det og bemærker de tydelige fordele ved fjernarbejde.
Men ved udelukkende at fokusere på dette ene problem går vi måske glip af det større billede? Fjernarbejde er helt sikkert en del af “den nye normal”, men det er ikke hele historien…
Tag et skridt tilbage
Hvis “det nye normale” betyder noget, så er det, at den eneste konstant i forretningsverdenen i 2020 er forandring. Ja, omfanget af den nuværende udfordring er uden fortilfælde (i hvert fald i Europa i de sidste hundrede år), men det er kun en af mange, som virksomhederne står over for – og fortsat vil stå over for. Forandring i sig selv – og hastigheden af denne forandring – er den nye normal. Teknologiske forstyrrelser, kunstig intelligens, automatisering og købsmønstre i hastig udvikling ændrer arbejdsstyrkens karakter og fremtid hurtigere end nogensinde. På samme måde som dataforbruget stiger eksponentielt år for år, tvinger den hurtige teknologiske udvikling os til konstant at revurdere vores teknikker og færdigheder med kortere og kortere intervaller.
Hvis den nuværende situation har gjort noget, så er det at tvinge os til at se problemet i øjnene – at indse, at hvis vi ikke er i stand til at omstille os og tilpasse vores teknikker i samme tempo, som markedet udvikler sig, så vil vi ikke forblive konkurrencedygtige ret længe.
Uventede fordele
Vi er midt i det måske største uplanlagte sociale eksperiment i vores tid – vi er blevet tvunget til at ændre vores arbejdsmetoder af nødvendighed, ikke af lyst, men de virksomheder, der vil trives fremover, er dem, der vurderer deres situation nu og ændrer deres processer i overensstemmelse hermed. To undersøgelser foretaget i fællesskab af eConsultancy og Marketing Week (den første den 16. marts, den anden den 31. marts) kom frem til nogle interessante konklusioner:
I den første undersøgelse havde mindre end 59 % af dem, der arbejdede i store virksomheder, ændret politikkerne for fjernarbejde, rejser eller bonusser. Den anden undersøgelse viste, at det tal var steget til 95 %. Virksomhederne tilpasser sig – hurtigt – og de forstyrrende virkninger af fjernarbejde aftager langsomt:
- Undersøgelse 1 – produktivitet påvirket af rejserestriktioner/nye processer – 60%
- Undersøgelse 2 – produktivitet påvirket af rejserestriktioner/nye processer – 58%
- Undersøgelse 1 – fraværsniveau i virksomheder – 21%
- Undersøgelse 2 – fraværsniveau i virksomheder – 13%
Endnu vigtigere er den måde, hvorpå virksomhederne overvåger deres egne processer og lærer af de påtvungne ændringer i arbejdspraksis. 73% har bemærket nye måder at arbejde på, og 44% har observeret specifikke processer, som de måske vil bruge efter pausen.
Mere end 76% rapporterede om innovationer, som de ville implementere fremover, hvad enten det drejer sig om marketingbudskaber eller branding (30%), kundekommunikation (24%) eller produkt- eller serviceafdelinger (22%).
Det større billede
Ja, ovenstående tal refererer hovedsageligt til fjernarbejde, men det mere interessante er tilpasningsevnen . Fleksibilitet er lige så meget en sindstilstand som noget andet – virksomheder, der kan klare udfordringerne med at tilpasse sig fjernarbejde, er også dem, der kan tilpasse sig andre, uforudsete situationer. Nøglen til succes for virksomheder, der bevæger sig fremad, er at være i stand til hurtigt at omstille sig, at acceptere, at det uventede er en del af forretningslivet, og at have potentialet til at omskole og omfordele deres arbejdsstyrke til at håndtere enhver ny virkelighed.
I salgsverdenen betyder det specifikt at tilegne sig nye færdigheder. Virtuelt salg, socialt salg og fortrolighed med de teknologier, der kan styrke personlige relationer (når man ikke kan være der personligt), er afgørende, når det handler om at vedligeholde kunderelationer og udvikle nye prospekter. Det er færdigheder, som er særligt anvendelige i den nuværende situation, men det går videre end det. I takt med at vi bevæger os mod en stadig mere digital online-tilværelse, og i takt med at vi revurderer, hvor ofte vi har brug for (eller bør) mødes personligt, vil disse færdigheder blive af primær snarere end sekundær betydning.
Træning = de rigtige værktøjer til jobbet
Sælgere er pr. definition ret fleksible, vant til at tænke hurtigt og tilpasse sig ændringer i omstændighederne for at få mest muligt ud af et kundeforhold, men de skal stadig have de bedste værktøjer til at få arbejdet gjort. Uddannelse bliver nøglen – men for at uddannelsen skal blive en succes, skal den tilpasses lige så hurtigt til ændringerne i salgsmiljøet. Den skal være fleksibel, smidig og relevant med scenarier og færdigheder, der opfylder de specifikke krav på markedet, krav, der kan ændre sig uge for uge.
Det skal også leveres på en måde, der kan håndtere ændringer i kursisternes situation (hvis de f.eks. har brug for at lære hjemmefra …), præsenteret i et mobilt, modulært format, der kan tilpasses modtagerens arbejdsbyrde.
Det skal også være engagerende – arbejdsstyrken skal have lyst til at lære og udvikle sig. Det kan kun lade sig gøre, hvis de kan se en reel, håndgribelig fordel for deres produktivitet – og deres salgstal, når dagen er omme.
Konklusion
Det er stadig for tidligt at forudsige alle konsekvenserne af vores nuværende situation eller være sikker på, hvilke af de processer, vi bruger til at opretholde forretningens momentum, der vil vise sig at være de mest nyttige, men én ting er sikker. De virksomheder, der overlever eller trives, vil være dem, der udviser fleksibilitet, innovativ tænkning og viser vilje til at omfavne det nye, samtidig med at de giver deres arbejdsstyrke mulighed for at gøre det samme.
Fjernarbejde skal f.eks. ses som en mulighed for at revidere best practice – for at genoverveje, hvordan vi kommunikerer, hvordan vi sælger, og hvilken effekt vores politikker og handlinger har på både vores kolleger og samfundet som helhed. De fleste virksomheder har f.eks. en bæredygtig rejsepolitik, men den nuværende situation har fået os til at sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget vi egentlig har brug for at pendle til arbejde – og hvor mange af vores forretningsrejser (selv om de ofte er socialt fornøjelige), der virkelig er nødvendige?
Fakta og tal om den økonomiske nedgang kan være deprimerende læsning, men de virksomheder, der vil klare sig godt, er dem, der tager den nye virkelighed til sig og tager positive skridt til ikke bare at håndtere den nuværende situation, men til at lære af den.
Ved at lære, ved at tilpasse processer og ved at give uddannelse, der svarer til kravene om nye færdigheder – hurtigt og fleksibelt – vil vi komme ud af det med en sundere og mere effektiv arbejdsstyrke, der er godt støttet, engageret og dygtig.
STATISTIK OG FAKTA
Læs mere om interessante tal om fjernarbejde i vores infografik.