Mange virksomheder har en etableret account management-tilgang og -teams, men ofte fungerer det ikke, som de gerne vil have det. Siemens, som er en global aktør, var på udkig efter en partner, der kunne dække deres account management-udfordring globalt og på en “standardiseret” måde.
Udfordringen
Siemens havde brug for at forbedre sine account management-kapaciteter for at styrke kunderelationerne og skabelangsigtet forretningsvækst. Udfordringen var at udstyre account managers med de rette færdigheder og strategier til at håndtere komplekse kundeinteraktioner effektivt.


Jeg tror, det er den samlede pakke, det er ikke et af elementerne, der gør det, vi gør her, effektivt. Hvis jeg skal sige noget, så mener jeg, at det er vigtigt, at folk deltager i uddannelsen på stedet, fordi viden fremmer deres færdigheder, og det giver også mulighed for at udveksle bedste praksis mellem de kundeansvarlige.
Dr. Hajo Rapp, Vice President Account Management, Siemens

Løsningen på problemet
Mercuri International designede et skræddersyet træningsprogram med fokus på strategisk account management og baseret på det “kompetencegab”, som Siemens havde vurderet. Det omfattede praktiske værktøjer, metoder og coaching for at hjælpe Siemens’ account managers med at udvikle en mere struktureret og kundeorienteret tilgang.
Resultatet
Resultater efter samarbejdet for Siemens
Træningsprogrammet førte til en betydelig forbedring af Siemens’ account management-effektivitet. Deltagerne fik bedre:
- kundeindsigt
- forbedrede færdigheder i relationsstyring
- øget deres evne til at identificere og udnytte forretningsmuligheder
- hvilket i sidste ende bidrog til langsigtet kundesucces og virksomhedsvækst
Siemens er et globalt teknologisk kraftcenter med speciale i industri, infrastruktur, mobilitet og sundhedsløsninger. Med et stærkt fokus på digitalisering, automatisering og bæredygtighed udvikler Siemens innovative teknologier, der driver effektivitet og transformation på tværs af forskellige sektorer. Virksomheden blev grundlagt i 1847 og opererer i over 190 lande, hvor den leverer banebrydende løsninger, der former industriens fremtid og forbedrer livskvaliteten i hele verden.

Konklusion
Træningen har givet positive resultater som bedre forretningsresultater, højere motivation og engagement mellem deltagerne. Ved at udstyre account managers med de rigtige færdigheder og metoder har Siemens forbedret kunderelationer, forbedret samarbejdet og øget forretningsmulighederne.
For flere detaljer
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan vi hjalp en virksomhed, Siemens, med at løse nogle af disse problemer, kan du klikke på videolinkene nedenfor. Du kan enten gennemgå hele rejsen eller dykke ned i et af de emner, der er anført her.
- Hvorfor Mercuri – Hvorfor valgte Siemens Mercuri International.
- Analyse – Hvilken analyse foretog vi for at sikre, at vores løsning fokuserede på de spørgsmål, der ville gøre den største forskel for Siemens.
- Rådgivning – Hvordan arbejdede vi sammen om at opbygge løsningerne.
- Træning – Hvad omfattede træningen?
- Implementering – Hvordan blev uddannelsen implementeret.
- Konsolidering – Hvordan blev den første implementering konsolideret.
- Råd til andre – Hvilke råd ville Siemens give til andre, der står i en lignende situation.
- Resultater – hvad har effekten været på virksomheden og medarbejderne.