Mercuri Internationals globale undersøgelse afslører hemmelighederne bag fremragende salg
Verdens største konsulentvirksomhed inden for salgspræstationer, Mercuri International, har offentliggjort sin seneste globale undersøgelse – Sales Excellence 2017. Undersøgelsen fremhæver den salgspraksis, som de bedst præsterende virksomheder udmærker sig ved, og giver tips til, hvad der driver fremragende salg uanset sektor, størrelse eller økonomiske forhold, på måder, der kan hjælpe med at modellere og kopiere deres succes.
Frank Herbertz, CEO hos Mercuri International, siger i sin præsentation af undersøgelsen: “Jeg er sikker på, at undersøgelsen vil gøre det muligt for dig at finde frem til nogle værdifulde hemmeligheder om fremragende salg, som du kan arbejde hen imod”.
Undersøgelsen har været undervejs i mere end 6 måneder og omfatter 926 respondenter fra 20 lande, der indfanger stemmer fra mere end 500 virksomheder verden over på tværs af 13 branchekategorier. Dette er den fjerde undersøgelse af sin art, som Mercuri International har gennemført. Den forrige blev offentliggjort i 2012. Her er et smugkig på, hvad den aktuelle undersøgelse afslører:
Strategisk fokus på salg
De bedste virksomheder udnytter den strategiske værdi af salg. De sikrer, at deres virksomhedsstrategier omfatter eksplicitte salgselementer. Med klart definerede salgsstrategier, der er dokumenteret skriftligt for at sikre ensartet kommunikation, foretrækker disse virksomheder en tværfunktionel tilgang mellem salg og andre teams for at imødekomme kundernes behov på en holistisk måde.
Intelligent brug af teknologi
De bedst præsterende virksomheder har et veludstyret og opdateret Customer Relationship Management-værktøj og bruger kundecentrerede tilgange. De blander også klasseundervisning med virtuel læring for at udvikle deres salgsteams.
Procesorientering
De bedst præsterende virksomheder sikrer, at der er en omhyggeligt udarbejdet account management-plan på plads for alle kunder. De lægger vægt på fejlfri salgseksekvering, og derfor dokumenterer de salgsprocesser, der understøttes af passende træningsmoduler, tjeklister og instrumenter.
Stærk salgskultur
Undersøgelsen viser, at salgsfunktionen har et fremragende image i de bedste virksomheder. Den iboende stolthed over at tilhøre et sådant miljø kan i sig selv være en stærk drivkraft for salgsfolks præstationer.
3 linser: Et nærmere kig på fremragende salg
Ud over at tilbyde det store billede gennem den globale linse bruger undersøgelsen tre andre linser til at se nærmere på drivkræfterne bag fremragende salg:
- Respondentens position i organisationen
- Salgsorganisationens størrelse
- Branchens karakter.
Mercuri Internationals CEO Frank Herbertz tilføjer: “Jeg er glad for at se, at deltagelsen fra CEO’er/direktører er fordoblet i denne undersøgelse i forhold til den sidste runde i 2012. Det samme er deltagelsen fra store virksomheder med salgsorganisationer, der tæller 100 medlemmer. Disse to elementer giver et afbalanceret og dybtgående perspektiv, som kan være af stor værdi for virksomhedsledere, når de planlægger deres salgsstrategier, -processer og -praksisser for det kommende år.”
Download den komplette rapport fra Sales Excellence Survey 2017 her.
Kontakt til:
Frank Herbertz, præsident og CEO for Mercuri International Group
Telefon: 34 654 921 667 34 654 921 667
Daniela Vidakovic Lundin, marketingchef Mercuri International Group
Telefon: 46 8 705 29 34 46 8 705 29 34
