Ville du virkelig stole på en virksomhed, der ikke passer på dine data?

“I dag kan virksomheder indsamle flere data end nogensinde før. Disse oplysninger kan være et stærkt værktøj, men de skal være nøjagtige og sikre.”

Den 24. november samledes førende ledere fra hele verden til dette års salgskonference. Og som altid var der et stort tema. Og i år var temaet “tillid”. Men hvordan opbygger vi tillid? I rapporten “Future State of Trust” identificerede vi 6 nøgledimensioner, som er kritiske for processen – og en af dem var … “sikkerhed”

Hvorfor ‘sikkerhed’?

I dag er der næsten ikke en eneste virksomhed, der ikke beskriver et eller andet område af deres aktiviteter som datadrevet – så hvor disse data opbevares, og hvordan de håndteres, giver anledning til stigende bekymring. Det er det, vi kalder dataintegritet. Dataintegritet vedrører den overordnede nøjagtighed, fuldstændighed og konsistens af data. Det henviser også til sikkerheden for kundedata i forhold til overholdelse af lovgivningen – som f.eks. overholdelse af GDPR – og sikkerhed. I business-to-business får dataintegritet mere og mere opmærksomhed, da virksomheder kan indsamle flere data end nogensinde før.

En stigende digital tilstedeværelse kræver også øget fokus på tilknyttede sikkerhedsrisici. Undersøgelser viser en høj grad af mistillid, når enkeltpersoner skal dele personlige data med andre enheder, f.eks. virksomheder eller myndigheder. En anden undersøgelse viser, at 70 procent af organisationerne er enige i, at de ved at bruge data og analyser skaber mulighed for omdømmerisiko fra begivenheder som f.eks. databrud eller fejlsalg af varer og tjenester.

“Mange virksomheder begår den fejl at fokusere på at have masser af data uden at bekymre sig tilstrækkeligt om kvaliteten af dem eller sørge for at holde kundedataene sikre.”

Rapporten om den fremtidige tilstand af tillid 2022

Så hvordan opbygger man det?

Den største bekymring er “tillidskløften”, hvor kun 35 % af respondenterne i en nylig KPMG-rapport angav, at de havde en høj grad af tillid til den måde, deres organisation bruger data og analyser på. Men hvilke praktiske skridt kan vi tage for at bygge bro over denne kløft? Vores respondenter prioriterede følgende, når det handlede om at opbygge tillid:

  1. Sikring af dataintegritet og beskyttelse af kundedata
  2. At levere sikre dokumenter, der ikke er blevet ændret, forfalsket eller manipuleret med
  3. Tilbyde sikker godkendelse af en underskrivers identitet

Af de 6 tillidsdimensioner blev “sikkerhed” betragtet som den mindst vigtige – men i takt med at vores liv bliver mere og mere digitaliseret, vil vi sandsynligvis se, at den får større og større betydning. Og de organisationer, der er på forkant med udviklingen, vil få en mærkbar konkurrencefordel i fremtiden.

Hvad bliver det næste?

I år præsenterede Mercuri Research deres årlige rapport baseret på en global undersøgelse af over 1.000 virksomhedsledere. Den dissekerer, hvad vi egentlig mener med tillid, bryder det ned i dets enkelte dimensioner og påpeger den virkelige virkning af at opbygge tillid fra et forretningsperspektiv. Den giver vejledning og forslag til, hvordan virksomhedsledere kan finde nye muligheder, skabe bedre og længerevarende kunderelationer og finde nye måder at skabe langsigtet vækst på. Rapporten ser på emnet ’tillid’ som helhed og undersøger også dimensioner som ‘sikkerhed’ i detaljer.

“Øget overholdelse af lovgivningen og GDPR … inden for business-to-business får dataintegritet mere og mere opmærksomhed, da virksomheder får flere data end nogensinde før.”

Henrik Larsson Broman

Og når 99 % af de adspurgte virksomhedsledere siger, at “tillid er afgørende for at opbygge langsigtede relationer med kunder”, er det vigtigere end nogensinde, hvordan vi når frem til det punkt. Så hvis du gerne vil vide, hvordan du får dine kunder til at stjæle på dig – og opbygger meningsfulde relationer med dig – hvorfor så ikke downloade rapporter eller tage kontakt i dag?