“Om tre år vil 54 % af de ansatte i virksomhederne have brug for en betydelig omskoling af deres færdigheder”. Det er, hvad der kom ud af World Economic Forum 20201. En væsentlig sandhed, der afslører, hvordan mangel på færdigheder er en faktor, der ikke må undervurderes.
Det, oplever vi, kalder den fjerde industrielle revolution, hvor vi er tvunget til at genopfinde os selv for at holde trit med teknologien og de nye behov. Tag f.eks. salg: Hvor mange nye færdigheder kræves der i dag for at holde trit med e-handelsverdenen eller de nye teknikker til fjernsalg, fjernsalg og fjernforhandling? Færdighederne ældes, men det gør vi ikke, eller rettere, erhvervene udvikler sig hurtigere, end vi ældes.
En bro til at overvinde kompetencegabet
Denne kløft mellem medarbejdernes færdigheder og de krævede færdigheder kaldes færdighedskløften: Færdighedskløften er intet andet end forskellen mellem et aktuelt vidensniveau og et ønsket niveau. Hvis du nu spørger dig selv, hvilke nye færdigheder du gerne vil opnå om X måneder, vil der måske allerede vise sig nogle huller. Nogle vil være mere trivielle, andre dyrere, mens andre igen vil kræve tid og kræfter. For at nå målet har vi brug for specifikke læringsstier, der leder os mod det ønskede niveau. Uddannelses- og coachingprogrammer er utvivlsomt de bedste broer til at overvinde disse huller en gang for alle.
Der er også en anden mulighed, nemlig at ansætte nye ressourcer, der straks opfylder de nødvendige behov – men det er ikke så let, som det ser ud til. Faktisk anslås det, at det i gennemsnit tager 42 dage at besætte en ledig stilling, og det er kompliceret hurtigt at finde “klar til brug”-ressourcer. Virksomhederne er nødt til at fokusere på uddannelsesforløb, der leder deres ressourcer mod høje standarder og flydende evner.
Hvilke kvalifikationshuller skal udfyldes?
Det er også vigtigt at overveje, hvilke færdigheder den fjerde industrielle revolution kræver. Vi tænker alle på hi-tech og digitale færdigheder som en topprioritet, men det er ikke tilfældet.
World Economic Forum har identificeret de mest efterspurgte færdigheder i forskellige sektorer fra 2015 til 20202, og det ser ud til, at efterspørgslen efter “interpersonelle færdigheder” er steget dramatisk. Med andre ord, ikke kun videnskab og teknologi, men også bløde færdigheder, interpersonelle færdigheder og interaktion med andre.

Salg og mangel på færdigheder
Hvorfor er der så stor efterspørgsel efter bløde kompetencer i en superteknologisk verden? Årsagen er, at nye erhverv falder inden for et bredere spektrum end teknologi og dækker menneskelige sektorer som salg, marketing, HR og uddannelse. Relationer mellem mennesker og behovet for at styrke sociale færdigheder er stadig vigtige. Faktisk anslås det, at blandt fremtidige erhvervsklynger vil anmodninger om salgspersonale stige med ca. 44% på to år, og efterspørgslen efter disse specialister (beregnet ud fra hver 10.000 nye muligheder) vil stige fra 85 enheder i 2020 til 127 enheder i 20223.

De erhverv, vi kender i dag, er bestemt til at ændre sig for at holde trit med de nye økonomier. Færdighederne i dagens salgsteam er måske allerede forældede, og der er måske allerede brug for opdateringer om nye teknikker, strategier og forhandlinger. Fremkomsten af agilt og smart arbejde lærer os, hvordan dialogmetoder med leads og kunder allerede har udviklet sig.
Vi skal håndtere nu
At bygge bro over kompetencekløften er et aktuelt og fremtidigt behov. At sikre, at ressourcerne kan udvikle og forbedre deres evner til at reagere på et marked i udvikling, er et strategisk aktiv, som skal evalueres nu. Kompetenceniveauet skal undersøges, og de mål, der skal nås, skal analyseres, så man kan begynde at bygge en stærk bro, der kan overvinde enhver kløft.
Næste skridt
For at komme i gang med at styrke fremtidige salgskompetencer kan du gå på opdagelse i vores “Remote Selling”-program eller kontakte os for at tale med en af vores eksperter.
Referencer
1 World Economic Forum (2020). Rapporten om fremtidens job. Geneve: World Economic Forum
2 Ibid.
3 Ibid.